Raspunsuri la intrebarile sincere a lui Phileo

Am incercat in continuare sa raspund unui comentariu de pe blog, deoarece cred ca acest raspuns poate fi folositor si altora. Postez prima oara comentariul apoi raspunsul meu:

On ianuarie 3, 2010 at 6:25 am Phileo Said: |Editează

“Astept sa primesc si marturiile voastre, atat despre felul in care Domnul v-a scos din pacat (prima convertire), cat si despre felul in care ati ajuns calvinisti (a doua convertire caci se zice ca toti ne nastem din nou armianisti).”

Pentru tine care convertire este mai importanta? Lasi impresia ca convertirea la calvinism este mai importanta decat faptul ca Dumnezeu te-a scos din pacat si ai fost nascut din nou pe care o numesti eretica (Banuiesc ca arminianismul il consideri erezie).

Pentru mine prima convertire este inestimabil mai importanta. M-as bucura daca mult mai multi oameni ar fi nascuti din nou, chiar daca nu vor ajunge niciodata sa creada doctrinele harului, desi cred ca le-ar fi mult mai bine si mai usoara viata de credinta daca le-ar crede. Daca am lasat impresia de care vorbeai, si anume ca convertirea la calvinism este mai importanta decat regenerearea imi cer iertare, nu am vrut sa spun asta. Dar desi regenerarea este mai importanta, asta nu inseamna ca a avea o conceptie sanatoasa asupra lui Dumnezeu sau asupra Scripturii este un lucru mic, de neglijat.
Acum despre banuiala de care vorbesti, as vrea sa iti spun ca nu sunt asa de impotrivitor fata de arminianism si sper ca in inima mea nu sunt condus de un spirit de cearta de partide. Sunt Arminieni de pe urma slujirii carora am beneficiat mult, cum e Leonard Ravenhill, Paris Raidhead, A.W.Tozer, Ravi Zacharias, Dave Hunt, Josh McDowell si Beni Faragau. Ii respect ca oameni si ca invatatori mult si am invatat de la ei si continui sa ii ascult si sa le citesc cartile. Nu cred ca sunt eretici in sensul in care il aplici tu cuvantului. Nu cred ca sunt afara din Cuvantul lui Dumnezeu asa incat sa fie descalificati. Pt mine o erezie este o doctrina care zguduie temelia pe care este fundamentata credinta noastra si o eroare grava care iti ingradeste mantuirea sau mai bine zis ti-o rapeste (nu poti fi mantuit daca crezi astfel de erezii: nu crezi in trinitate, moartea substitutiva a lui Hristos, etc). Dar exista arminieni si arminieni. Nu poti compara arminianismul lui Wesley cu cel din majoritatea bisericilor de azi. Wesley vroia sa ii dea toata gloria lui Dumnezeu si incerca sa se supuna suveranitatii Sale cat putea el de mult. Nu cred ca asta se aplica celor mai multe biserici de azi, unde umanismul si egocentrismul domina. De aceea cred ca ar fi bine sa imi definesti tu ce inseamna pt tine sa fi arminian si apoi pot eu sa iti zic ce parere am. La fel cum eu incerc sa redefinesc din punct de vedere istoric ce este calvinismul, pentru ca astazi el este foarte gresit inteles, tot asa te rog si pe tine sa imi spui in ce fel de arminianism crezi si apoi am sa iti zic parerea mea.
Inchei cu doua exemple ziditoare din istorie:

1. In 1909, at the 400th anniversary of John Calvin’s birth, Warfield gave an address that stirred Machen to the depths. Warfield made plea that the Reformed faith – Calvinism – is not a species of Christian theism alongside others, but is Christianity come to full flower.
In 1909, la aniversarea a 400 de ani de la nasterea lui John Calvin, Warfield a avut un discurs care l-a motivat pe Machen pana in adanacimea sufletului. Warfield a pledat ca credinta Reformata – Calvinismul- nu este o specie de crestinism teistic, impreuna cu altele, ci este insasi crestinismul in floare (in dezvoltarea completa).

Calvinism is not a specific variety of theistic thought, religious experience, [or] evangelical faith; but just the perfect manifestation of these things. The difference between it and other forms of theism, religion, [and] evangelicalism is difference not of kind but of degree. . . . it does not take its position then by the side of other types of things; it takes its place over all else that claims to be these things, as embodying all that they ought to be. – J. Gresham Machen: A Biographical Memoir, p. 177-178.
Calvinismul nu este o variatiune specifica a gandirii teistice, a experientei religioase sau a credintei evanghelice; ci manifestarea perfecta a acestor lucruri. Diferenta intre el si alte forme de teism, religie si evanghelism este o diferenta nu de tip ci de calitate… el nu isi ia pozitia alaturi de celelalte grupari care se pretind teisti, religiosi sau evanghelici; ci se pozitioneaza deasupra tuturor acestora care pretind ca sunt aceste lucruri, ca si o sumarizare a ceea ce ele ar trebui sa fie.  – J. Gresham Machen: A Biographical Memoir, p. 177-178.

So he says Lutheranism is “its sister type of Protestantism” and Arminianism is “its own rebellious daughter.” – J. Gresham Machen: A Biographical Memoir, p. 177.      Calvinism’s grasp of the supremacy of God in all of life enabled Machen to see that other forms of evangelicalism were all stages of grasping God which are yet in process of coming to a full and pure appreciation of his total God-centeredness.
Asa ca el spune ca Luteranismul este  „sora sa  de tip protestant” si Arminianismul este ” propria fiica rebela”  – J. Gresham Machen: A Biographical Memoir, p. 177.      Viziunea  Calvinismului care cuprinde suprematia lui Dumnezeu in toate lucrurile vietii l-a imputernicit pe Machen sa vada ca celelalte forme de evanghelism sunt doar etape de a-L vedea pe Dumnezeu care sunt inca in procesul de dezvoltare pana ce ajung la aprecierea completa si pura a centralitatii totale a lui Dumnezeu.

2. Aici este exemplificata intalnirea lui Charles Simeon cu John Wesley care este foarte graitoare din punctul meu de vedere:
An example of how he lived out this counsel is seen in the way he conversed with the elderly John Wesley. He tells the story himself:
Sir, I understand that you are called an Arminian; and I have been sometimes called a Calvinist; and therefore I suppose we are to draw daggers. But before I consent to begin the combat, with your permission I will ask you a few questions. Pray, Sir, do you feel yourself a depraved creature, so depraved that you would never have thought of turning to God, if God had not first put it into your heart?
Un exemplu a felului in care a trait acest sfat este vazut in felul in care a conversat cu batranul John Wesley. El insusi relateaza povestea: Domnule, inteleg ca dumneavoastra sunteti numit Arminian, si eu am fost cateodata numit Calvinist, asa ca cred ca se presupune ca ar trebui sa ne duelam. Dar inainte sa fim de acord cu lupta, cu permisiunea dumneavoastra as vrea sa va intreb cateva lucruri.
Va rog, Domnule, spuneti-mi: Va considerati o persoana depravata care nu s-ar fi gandit niciodata sa se intoarca la Dumnezeu, daca Dumnezeu nu ar fi pus prima oara aceasta dorinta in inima dumneavoastra?

Yes, I do indeed.

Da asa ma vad intradevar.

And do you utterly despair of recommending yourself to God by anything you can do; and look for salvation solely through the blood and righteousness of Christ?

Si disperati dumneavoastra in cel mai profund mod cand vine vorba de a va recomanda singuri inaintea lui Dumnezeu prin orice ati face, si cautati salvarea doar prin sangele si dreptatea lui Cristos?

Yes, solely through Christ.

Da, numai prin Cristos.

But, Sir, supposing you were at first saved by Christ, are you not somehow or other to save yourself afterwards by your own works?

Si, domnule, presupunand ca la inceput ati fost salvat de Cristos, nu se presupune apoi in vreun fel sau altul sa fiti salvat prin propriile fapte? (in sensul de a ramane salvat prin ascultare)

No, I must be saved by Christ from first to last.

Nu, trebuie sa fiu salvat de Cristos de la inceput pana la sfarsit.

Allowing, then, that you were first turned by the grace of God, are you not in some way or other to keep yourself by your own power?

Fiind deacord deci ca ati fost intors la inceput de harul lui Dumnezeu, nu trebuie totusi sa va pastrati in har printr-o metoda sau alta prin propria putere?

No.

Nu.

What then, are you to be upheld every hour and every moment by God, as much as an infant in its mother’s arms?

Atunci ce sa inteleg, ca trebuie sa fiti sustinut in fiecare moment de Dumnezeu, ca si un sugar in bratele mamei sale?

Yes, altogether.

Da, intrutotul.

And is all your hope in the grace and mercy of God to preserve you unto His heavenly kingdom?

Si este toata speranta dumneavoastra in harul si mila lui Dumnezeu pentru a va pastra pentru imparatia Sa cereasca?

Yes, I have no hope but in Him.

Da, nu am alta speranta decat in El.

Then, Sir, with your leave I will put up my dagger again; for this is all my Calvinism; this is my election, my justification by faith, my final perseverance: it is in substance all that I hold, and as I hold it; and therefore, if you please, instead of searching out terms and phrases to be a ground of contention between us, we will cordially unite in those things wherein we agree. (Moule, 79f)

Atunci, domnule, cu acordul dumneavoastra imi voi pune jos pistoalele (referindu-se la confruntarea intre arminianism si calvinism); pentru ca acesta este Calvinismul meu, aceasta este alegerea mea, justificarea mea prin credinta, perseverenta mea finala: acesta este in esenta tot ceea ce eu cred si deoarece cred aceste lucruri, daca sunteti de acord, as vrea ca in loc sa cautam termeni si fraze care sa fie un punct de conflict intre noi, sa ne unim prieteneste in lucrurile in care suntem de acord.

Ambele exemple au fost luate de pe Desering God de la adresa: http://www.desiringgod.org/ResourceLibrary/Biographies/

Cu respect si consideratie, Madalin.

P.S. Am lasat intentionat si textul in engleza in caz ca traducerea mea nu satisface pe cineva. Nu am petrecut foarte mult timp la aceasta traducere si de aceea se poate ca unele accente mai subtile sa imi fi scapat. Va recomand totusi cele doua biografii ale lui Charles Simeon aici: http://www.desiringgod.org/ResourceLibrary/Biographies/1460_Brothers_We_Must_Not_Mind_a_Little_Suffering/  si a lui Gresham Machen aici: http://www.desiringgod.org/ResourceLibrary/Biographies/1464_J_Gresham_Machens_Response_to_Modernism/

Published in: on Ianuarie 4, 2010 at 10:19 am  Comments (4)  

The URI to TrackBack this entry is: https://calvinisti.wordpress.com/2010/01/04/raspunsuri-la-intrebarile-sincere-a-lui-phileo/trackback/

RSS feed for comments on this post.

4 comentariiLasă un comentariu

  1. Madalin, indraznesc sa spun ca de multe ori calvinistii si arminianistii nu pot fi diferentiati la nivel de practica: ambii se inchina, se roaga, fac milostenie etc. Chiar si arminianistii au de multe ori predici in care recunosc ca, in final Dumnezeu este cel care decide in mod suveran, dar nu se concentreaza pe consecintele acestei afirmatii !

  2. Imi aduc aminte acum de o alta intamplare cu Whitefield si Wesley. Dupa cum se stie unul era calvinist si unul arminian, dar totusi predicau impreuna si calatoreau impreuna. La un moment dat Whitefield a predicat si a pus toata responsabilitatea pe umerii pacatosilor si i-a chemat pe toti la pocainta. Atunci Wesley a fost rugat sa se roage. La sfarsit Wesley ii spune lui Whitefiel: Mi-a placut mult predica ta arminiana. La care Whitefield ii spune: Si mie mi-a placut rugaciunea ta calvinista.🙂

    Intr-o alta seara dupa ce au lucrat in predicarea evangheliei pana tarziu, amandoi s-au dus in camera de hotel unde dormeau impreuna. Whitefield fiind foarte obosit s-a rugat putin si s-a pus in pat sa doarma. Wesley ii spune: Domnule Whitefield aici duce calvinismul tau? Dupa cam o ora Whitefield se trezeste sa se duca la wc si il vede pe Wesley sforaind in genunchi si ii spune: Domnule Wesley aici duce arminianismul tau?

    Asta doar asa sa mai destindem putin atmosfera.
    🙂

  3. Mie mi-a placut tare mult o inscriptie pe care am vazut-o pe un tricou in SUA. In fata scria „I was predestined to be an arminian.” Iar pe spate: „by my free will I am a Calvinist.” Mi s-a parut o chestie draguta

    • Super tare tricoul. Poate imi fac si eu unul.
      Glumesc. Asta sublineaza o intelegere postmoderna in care ideea de adevar este luat in batjocura. Cred ca simpatizez mai mult cu un om care este arminian convins decat cu unul care nici macar nu vrea sa isi faca o parere, sau care spune ca de fapt nu conteaza.


Lasă un răspuns

