Pozitia mea cu privire la controversa Iosif Ton si Strajerii



Incep prin a spune ca nu sunt cesationist si ca nici nu cunosc multi continuationisti in Romania care sa aiba o pozitie argumentata biblic. Am fost o lunga perioada un cesationist inflacarat, dar prin studiul serios al Cuvantului si al altor carti cum ar fi cea de Jack Deer, “Surprins de puterea Duhului”, (o puteti gasi in format audio aici: http://www.radiounison.ro/resurse/audio/carti-audio-carte-pentru-sufletul-tau/surprins-de-puterea-duhului-mp3), biografii de Piper, predici de C.J.Mahaney si Teologia Sistematica a lui Grudem, pe care o recomand cu drag, am ajuns sa inteleg ca nu trebuie sa fi carismatic sau penticostal pentru a crede in actualitatea darurilor spirituale miraculoase. Desi acum sunt continuationist, ii respect pe fratii mei care sunt cesationisti, nu ii consider inferiori in credinta si nu cred ca le lipseste o experienta definitorie fara de care au parte de un crestinism sarac si slab.

Imi pare rau ca se publica atat de mult si se pierde atat de mult timp pentru un subiect ca acesta, in special ceea ce ma intristeaza este lipsa de dragoste si de corectitudine a celor ce argumenteaza. As vrea ca pozitia mea sa fie prezentata de un oponent incat eu sa fiu totusi de acord cu ea, nu el sa o distorsioneze in asa fel incat nici mie sa nu mai imi placa ce cred. As vrea sa intelegem ca vom da socoteala inaintea Domnului de fiecare cuvant nefolositor rostit si de atitudinile gresite pe care le-am nutrit in inimile noastre fata de fratii nostri. Vreau sa subliniez ca nu sunt un om care incepe cu “nu judeca ca sa nu fi judecat” pt ca in continuarea acelui pasaj din Matei 7 Domnul Isus ii face pe farisei si pe invatatorii falsi “pui de naparci, porci, nebuni si orbi, fatarnici, lupi in piei de oi, etc”. Dar sa fim atenti totusi la limbajul pe care il folosim, asta e tot ce vreau sa spun, ca nu trebuie sa devenim vulgari sau nesimtiti pentru a impresiona sufletele mai slabe. Puterea argumentelor sta in ideile transmise nu in cuvintele bombastice folosite petru a transmite idei.

As vrea sa abordez aceasta tema intr-un mod diferit decat am vazut ca o abordeaza majoritatea celor care au discutat despre acest subiect. In primul rand vreau sa ii spun atat lui Marius Cruceru cat si majoritatii celor care au pus comentarii pe blogul sau (pe care il gasiti aici: http://mariuscruceru.ro/2010/11/17/dezamagire-numele-tau-este-iosif-ton/ ) ca daca eram necrestin si rataceam din greseala pe acel blog si vedeam felul in care se poarta unii cu altii, nu as mai fi vrut sa am nimic de a face cu crestinismul. Nu sunt deloc de acord cu spiritul si atitudinea de genul acesta. Rautatea, injuriile, acuzatiile nefondate, prejudecatile, jignirile pe care le-am vazut, mi-au produs durere pt ca asa zisi “copii ai Domnului” se poarta astfel. Va amintesc de avertismentul apostolului Pavel: “Dar dacă vă muşcaţi şi vă mâncaţi unii pe alţii, luaţi seama ca să nu fiţi nimiciţi unii de alţii”. Nu pot sa cred cat subiectivism de ambele parti si cate argumente pur emotionale, bazate pe asocierile cu gruparea din care face sau nu face parte Ton si cu privire la “clinciuri” personale care nu fac cinste nimanui… nici nu se merita sa mai spun ceva. Cred ca acelasi lucru incerca si Andrei Croitoru sa-l sublinieze in acest articol: http://trezirespirituala.wordpress.com/2010/11/22/dar-ce-am-impotriva-ta%E2%80%A6-pentru-criticii-si-sustinatorii-%E2%80%9Estrajerilor%E2%80%9D/ si sper ca cineva macar sa ia in serios sfaturile sale. Desi nu sunt de acord cu concluziile la care ajunge in alte articole de pe blogul sau, recomand atitudinea lui Daniel Branzei din articolul sau: http://barzilaiendan.wordpress.com/2010/11/20/probleme-ridicate-de-iosif-ton/#comments .

Vreau sa spun clar ca nu sunt de acord deloc cu Iosif Ton si nu numai in acest subiect ci si pe altele in care cred ca greselile lui sunt cel putin la fel de daunatoare, dar asta nu imi da nici mie si nimanui dreptul de a vorbi nerespectuos cu sau despre el. Pot sa-i critic parerile, afirmatiile, dar ma voi feri sa il atac ca persoana. Pot spune ca comportamentul lui este gresit si sa-mi pun intrebari despre motivatiile sale, dar nu pot afirma ca stiu eu ce are el in inima si sa il acuz de lucruri care nu pot fi dovedite. Nu sunt deci de acord cu Iosif Ton in special din cauza felului in care isi prezinta cazul impotriva cesationismului in articolul de aici: http://www.strajeri.ro/index.php?option=com_content&view=article&id=89:cesationismul&catid=40:rezumat&Itemid=64

Articolul respectiv este plin de inexactitati si ma surprinde ca nimeni nu ii arata asta. Pe langa acuzatiile gratuite si socante ca cesationistii sunt deisti si sunt influentati de teologia liberala si alte rautati de genul asta, argumentul istoric este total gresit. Controversa cu privire la sistarea sau continuarea darurilor Duhului Sfant e foarte veche. Chiar in secolul 2 putem vedea in secta Montanista, in anul 155, ca Montanus a pretins ca este avocatul prin care Duhul Sfant vorbeste Bisericii (Crestinismul de-a lungul secolelor de Earle E. Cairns, Pag 96). Apoi il vedem pe Calvin la Reforma aparand cesationismul cand este acuzat de Biserica Romano-Catolica pentru lipsa de minuni. In vremea trezirilor din America vedem ca pozitia cesationista era asa puternic inradacinata incat Johnatan Edwards a fost invitat sa predice impotriva trezirii din cauza diferentelor doctrinare pe aceasta tema. Slava Domnului ca Edwards a facut o apologie pentru trezire si nu a atacat-o si vom reveni la afirmatiile pe care le-a facut cu privire la felul in care putem recunoaste “Semnele distinctive ale lucrarii Duhului Sfant” la sfarsitul acestui articol. Am dat doar cateva exemple si nu mi-am propus decat sa arat ca concluzia si prezentarea facuta de Iosif Ton in acel articol nu tin cont de isotria bisericii si profita de ignoranta oamenilor din ziua de azi. Acest fel de argumentare nu este prima oara folosit de el, deoarece de mai multe ori cand discuta diferite subiecte creaza un “om de paie” pe care il poate dobora usor. Ca sa incheiem subiectul Iosif Ton voi recomanda la sfarsit un comentariu facut de prietenul meu Ninel pe care il veti gasi la sfarsitul acestui articol. Cred ca transcriptul respectiv arata cat de credibil poate fi el in acest subiect si cata atentie viitoare trebuie sa dam spuselor sale.

De asemnea vreau aici sa dau cateva exemple din istoria Bisericii pt fratii mei cesationisti prin care sa le arat ca afirmatii ca: “Darurile Duhului au disparut in secolul I si au aparut din nou din senin prin intermediul miscarii penticostale”, nu sunt adevarate. Puteti gasi multe afirmatii de genul asta pe blogul lui Cruceru de care am vorbit, dar si aici: http://dyobodiu.wordpress.com/2010/11/19/iosif-ton-contraataca/ la comentarii, desi sunt si unele comentarii pertinente, cum e cel al lui Vali. Nu pot sa sufar cand oamenii fac afirmatii dogmatice puternice profitand de nestiinta cititorilor lor. In secolul III Atanasiu, parintele ortodoxiei, a fost exilat de 4 ori din Alexandria; in una din exilari a mers la niste calugari care i-au profetit ca in 6 luni se va intoarce in Alexandria cu mare pompa si va fi din nou episcop. Exact asa s-a si intamplat (http://www.desiringgod.org/resource-library/biographies/contending-for-our-all) Acelasi lucru s-a intamplat de mai multe ori si in viata lui John Knox care a avut de mai multe ori el insusi viziuni care s-au implinit. Nevasta lui Johnathan Edwards a avut niste experiente extraordinare cu Duhul Sfant pe care acesta le-a inregistrat. In timpul marii treziri oamenii reactionau foarte emotional si multe minuni aveau loc in timpul predicarii lui Wesley si a lui Withefield. De mai multe ori Edwards a subliniat ca el crede in autenticitatea acestor daruri si in vremurile noastre. Chiar si MacArthur, poate cel mai vocal cesationist de azi recunoaste asta in cartea sa “Criza Spiritualitatii” (la pag. 157), desi a scris acel capitol ca sa dovedeasca, in mod gresit ca Edwards ar fi fost cesationist. Despre Spurgeon se spunea ca a vindecat mai multi oameni prin rugaciunile sale decat toti medicii din Londra. De asemenea au fost multi crestini care nu au fost penticostali sau carismatici si au crezut si predicat continuationist cum e Tozer, Ravenhill, Paris Raidhead, Torrey, M.L. Jones, etc. De asemenea nu sunt de acord nici cu comunicatul lui Paul Negrut gasit aici: http://negrutpaul.wordpress.com/2010/11/20/iosif-ton-si-strajerii-comunicat/ care desi ataca tare si puternic pozitia lui Ton, nu o face intr-un mod clar. Nu ne intereseaza ca ataca doctrina batista pt ca nu e infailibila, ci daca promoveaza erezii si daca este sau nu corect ceea ce a spus el despre ideea cesationismului. Daca Ton ar fi trecut la penticostali cred ca Negrut ar fi reactionat la fel, dar pe mine unul nu ma deranja. Dar este foarte mare diferenta intre trecerea la penticostali si ce a facut Ton. Altceva ma deranjeaza pe mine, si anume ca in Marturisirea de Credinta si in Statutul Baptist nu exista nici un articol care sa-l incrimineze pe Ton asa incat Negrut sa-l declare afara din cultul baptist. De ce nu face referire la nici o sursa? Asta imi aduce aminte de Spurgeon care le zicea studentilor lui: “Cand argumentul este slab tu sa tipi mai tare.”

Ma opresc si aici doar la aceste exemple pt ca nu acesta este scopul articolului. Daca cineva are nevoie de mai multe detalii pe acesta tema va recomand continuationisti normali la cap din vremurile noastre cum ar fi: Jack Deer, John Piper, M.L. Jones, Wayne Grudem, Paul Washer, Mat Chandler, Francis Chan, Tim Conway, C.J. Mahaney si multi altii. care sunt si ei invatatori de renume mondial de acelasi calibru cu John MacArthur. Daca aveti timp doar de o resursa pe acest subiect va recomand biografia vietii lui M.L. Jones facuta de John Piper aici: http://www.desiringgod.org/resource-library/biographies/a-passion-for-christ-exalting-power care eu cred ca ne va ajuta mult sa intelegem atat subiectul discutat cat si faptul ca de ambele parti exista crestini adevarati care il iubesc pe Domnul Isus si au existat intotdeauna, dar si ca de ambele parti exista fanatici si iresposabili care se preteaza la minciuni si manipulari menite sa duca pe cei slabi in ce directie vor ei. De aceea cer tuturor celor interesati de acest subiect sa dea dovada de smerenie si sa se abtina de la catalogarea unui intreg grup de oameni din cauza unor indivizi ciudati.

Acum despre miscarea “strajerii” as vrea sa spun pe scrut ca este o miscare eretica asociata cu Pastor Chris (http://en.wikipedia.org/wiki/Chris_Oyakhilome#cite_note-1 ), cum deja s-a dovedit, acesta fiind cel ce a suflat peste ei Duhul si de aici a pornit miscarea. Acest individ este foarte dubios si are probleme foarte serioase in teologie cum ar fi: “un crestin care este bolnav nu cunoste adevarul”, “Domnul Isus l-a invins pe Diavol in Iad si acolo a infaptuit mantuirea noastra”, “Isus nu mai e Cuvantul lui Dumnezeu ci tu esti Cuvantul” si multe alte chestii de genul asta. As putea sa dau o lista lunga aici cu citate de-ale sale dar deja au facut-o altii in locul meu. Pot spune clar ca predica, la fel ca si strajerii, ca boala vine de la Diavol, ceea ce este clar din Scriptura ca e fals, pentru ca atat Pavel cat si Timotei si Trofim (lasat de Pavel bolnav in Milet) au avut suferinte fizice. Sfaturile lui Pavel pt probeleme lui Timotei de stomac nu erau sa mustre duhul de boala ci sa bea putin vin in scop medical. In acelasi fel vedem de mai multe ori ca medicina este practicata pe paginile Scripturii si niciodata nu este considerata gresita sau pt cei necredinciosi. Pastor Chris de asemenea predica evanghelia prosperitatii si asta in situatia noastra de criza este foarte stupid :). Aceasta erezie nu merita sa fie denumita evanghelia prosperitatii pt ca nu este de fapt o evanghelie. Pe langa stilul Benny Hinn cu costume de mii de dolari, masini scumpe si vile luxoase, la Pastor Chris vedem si declaratii super umaniste care au scopul de a te face sa te simti bine ca apoi sa fi generos la coleta. Aici: http://www.youtube.com/watch?v=rYZyl_rxI2Y puteti vedea puterea umbrei sale care tranteste oamenii la pamant si cum el ii tot intreaba daca au vazut lucrul asta, pt ca ala era scopul, ca ei sa vada si sa “creada”. Cred ca proclamatiile sale postate de Biserica Raul Vietii demonstreaza in afara oricarei umbre de indoiala ca omul nu are nici o legatura cu crestinismul autentic.

Acum as vrea sa inchei raspunzand la intrebarea “Cum pot sa stiu ca o lucrare este sau nu de la Duhul Sfant?”. Si pentru asta voi reda raspunsul lui Edwards dat in cartea pe care am citat-o la inceputul aricolului si ma voi folosi de rezumatul facut acestei carti de catre John MacArthur in cartea “Criza Spiritualitatii” de la Pag 183 la 194.

ARGUMENTE NEVALABILE (Nu constituie deloc dovada ca o lucrare provine sau nu de la Duhul Sfant):

  1. Lucrul acesta nu s-a mai facut niciodata. N-ar trebui sa-L limitam pe Dumnezeu acolo unde nu s-a limitat El Insusi.
  2. Reactiile oamenilor sunt prea puternice. Lacrimi, dureri, gemete, strigate, dureri fizice puternice, stari de slabiciune a corpului, nu sunt dovada ca provin din influenta Duhului Sfant; in acelasi timp se poate ca prezenta Duhului sa produca o reatie puternica coplesind intreaga fiinta.
  3. Se vorbeste prea mult despre aceasta. Despre ucenici se spune ca au intors lumea cu susul in jos prin puterea evangheliei.
  4. Oamenii isi imagineaza niste lucruri. Nu inseamna ca daca niste oameni au lucruri care le marcheaza puternic imaginatia nu este vorba despre o lucrare a Duhului Lui Dumnezeu; dar nici nu inseamna ca daca au aceste lucruri este clar lucrarea Duhului!
  5. Oamenii fac doar ceea ce-i vad si pe altii facand. Faptul ca un fenomen se raspandeste prin exemplu nu este deloc relevant. Dumnezeu se poate folosi de diverse mijloace pt a-si face lucrarea si Biblia chiar ne incurajeaza sa urmam exemplele bune si sa fim exemple pt altii.
  6. Oamenii nu se mai controleaza. Nici chiar o mie de acte nechibzuite nu vor dovedi ca o lucrare nu provine de la Duhul Domnului. Depravarea, mandria si pasiunea omeneasca sunt foarte predispuse sa se amestece cu zelul autentic.
  7. Oamenii sunt indusi in eroare. Multe persoane pioase s-au expus unor amagiri dureroase prin tendinta lor de a acorda o importanta excesiva unor impulsuri si impresii subiective. Nu trebuie sa ne asteptam ca Duhul Domnului sa ne conduca in mod infailibil, asa cum a facut cu apostolii.
  8. Oamenii cad in eroare. Falsificarile nu constituie deloc dovada ca ceva nu este autentic, trebuie intotdeauna sa ne asteptam la asemenea lucruri intr-o vreme de reforma si istoria dovedeste ca in fiecare reforma ele au existat.
  9. Predicatorii insista prea mult asupra judecatii. In unele cazuri trebuie insistat foarte mult asupra legii, caci altfel predicarea Evangheliei risca sa devina zadarnica. Dar nu trebuie sa ne oprim la lege ci sa predicam harul in toata spenendoarea sa dupa ce omul este convins de pacat.

SEMNELE BIBLICE ALE UNEI LUCRARI INDEPLINITE DE ADEVARATUL DUH:

  1. Ea Il inalta pe adevaratul Cristos. Cel care s-a nascut din fecioara, a fost crucificat, a inviat in trup, este Fiul Lui Dumnezeu si salvatorul oamenilor.
  2. Ea se opune intereselor lui satan. Este impotriva pacatului, impotriva poftelor lumesti, le micsoreaza oamenilor dragostea pt placerile lumii, ii incita sa caute cu ardoare imparatia si dreptatea Lui Dumnezeu.
  3. Ea ii indreapta pe oameni spre Scriptura. Nu spre experinete subiective sau spre “istorisiri inchipuite”.
  4. Ea inalta adevarul. Ii face pe oameni mai constienti de adevarurile fundamentale ale Evangheliei. Nu se asemana cu miscarile contemporane de trezire in care doctrinele sunt dispretuite si considerate dezbinatoare.
  5. Ea da nastere iubirii pt Dumnezeu si pt altii. Atunci cand Dumnezeu lucreaza cu adevarat in inimile oamenilor dovada suprema este implinirea celei mai mari porunci si celei asemanatoare ei.

Deci fratilor, sa dam dovada de deschidere a mintii si de spirit bereean si abia dupa ce am cercetat bine subiectul sa ne pronuntam cu smerenie de o parte sau de alta a baricadei (cesationism- continuationism) si sa recunostem cu smerenie ca adevaratii frati in Cristos se afla si de o parte si de alta.

Cu drag,

Madalin

Ninel Lazar says:

noiembrie 19, 2010 la 12:48 pm

Draga frate Marius,
Am marea rugaminte sa ingaduiti postarea urmatoare pe blogul dumneavoastra, pentru ca ajuta pe multi care nu au timp sa vizualizeze pe de-a-ntregul ultimul material video al lui Iosif Ton, in care se explica mai mult si mai clar in ce priveste “noua dansului” orientare, despre care in decursul materialului video de mai jos spune ca “este o miscare de trezire spirituala in special in bisericile baptiste” si ca dansul ramane “un teolog baptist, dar carismatic”.

Asadar, aveti mai jos extrase din mesajul introductiv al dansului prezentata la Biserica Apele Vietii din Timisoara, din 18 Noiembrie 2010. Linkurile sunt mai jos, trebuie avut rabdare cu descarcarea, fisierul are vreo 300 MB.
http://av.infoo.tv/2010/18.11.2010%20-%20Iosif%20Ton.flv
sau http://apelevii.ourhost.ro/show/10/ , ultima prezentare video.

Asadar, pe scurt filmul declaratiilor dansului este urmatorul (tot ce este cu ghilimele sunt redate cuvintele dansului:
-min. 26 – face prima referire la evenimente neobisnuite, respectiv vindecarea miraculoasa a fiicei dansului de o alergie la gluten;
-min. 28 – facand referire la perioada de colaborare cu securitatea, Iosif Ton spune “in cei 10 ani de intuneric, am facut lucruri care nu trebuia sa le fac, lucruri care imi fac rusine, si e greu sa mi le reamintesc eu”;
-min. 29:45 – “in 21 Ianuarie 1968, dupa obiceiul meu, chiar si in anii aceia, am pastrat obiceiul sa ma scol dimineata la 5 si de la 5 la 7 sa meditez (la Cuvantul lui Dumnezeu – se intelege din context). Si dintr-o data, in timpul acela, mi-a aparut in fata Domnul Iisus, real, real, si foarte interesant ca imediat I-am spus: “Doamne, Tu stii ca acum mi s-au rezolvat toate problemele intelectuale, acuma stii ca le inteleg pe toate, dar Doamne Isuse, pentru unul ca mine mai este iertare?” Foarte cald, cu o voce adanca, si blanda, si buna, mi-a spus: “Eu am murit pentru toate pacatele tale”. Si incet, a disparut. A fost real, am simtit realitatea acolo si vreau sa va spun ca daca n-ar fi fost aceea (ref la intamplare – n.m.), eu n-as fi putut sa ma mai ridic vreodata. A trebuit sa am direct de la El garantia aceasta ca toate pacatele mele au fost cuprinse in jertfa Lui pe cruce si ca El mi-a iertat toate pacatele mele”
-min. 31 – “cateva zile mai tarziu, meditand la intamplarea (din 21.01.1968 – n.m.) …am luat cea mai importanta decizie in viata mea…”, si dansul fixeaza aici ideea ca la orice decizie ulterioara luata in viata, a facut ceea ce i-a spus Dumnezeu.
-min. 33 – “iarasi, cateva zile mai tarziu, dupa aceea, stand inaintea Lui, am spus: “Acum ce urmeaza?” Si iarasi mi-a vorbit clar si mi-a spus: “Eu nu accept sa am copii in secret. Eu vreau ca tu sa faci public ca te-ai intors, sa te duci la Biserica Baptista din Iris, Cluj, unde ai fost candva membru, sa marturisesti public, si ei sa te ierte public si sa stai la masa Domnului, si abia atunci intoarcerea ta e completa” – in contextul intamplarilor anterioare, se intelege si aici ca si aceasta conversatie a fost una neobisnuita. Personal nu stiu daca marturisirea dansului la Iris din 1969 a avut loc (nu existam pe atunci), si daca da, daca atunci a mentionat toate aceste detalii;
-min. 35 – vorbeste in contextul aprobarii cererii dansului pentru viza in Austria, de unde a ajuns apoi in Marea Britanie, unde a si ramas ulterior la studii; astfel, Iosif Ton spune: “atunci am auzit o voce audibila, din senin: “Aceasta e ca sa te duci sa studiezi intr-un seminar de mana intai in Anglia”. Acestea-s vorbele”. Dupa care face referire la “un lant de minuni” fara sa mai dea detalii.
-min. 37 – vorbind despre cel care l-a invitat oficial sa vina in Anglia din Austria – “am constatat ca era credincios carismatic”
-min. 39 – vorbind despre o intalnire de partasie cu frati din Anglia – “am simtit ca este un mediu sfant”; de altfel, expresia “am simtit” a fost repetata de foarte multe ori in legatura cu felul cum dansul a perceput ceea ce i se intampla; spun acest lucru pentru ca in mediile carismatice, “simtirea” aceasta este folosita adesea ca factorul care legitimeaza vorbirea oamenilor in legatura cu relatia lor cu Dumnezeu;
-min. 40 – “dintr-o data, le-am marturisit pacatul meu pe care-l consideram cel mai greu – colaborarea cu securitatea – si le-am marturisit, m-am prabusit in genunchi, ei si-au pus mainile peste mine, si eu am inceput, am inceput sa vorbesc in limbi, am fost botezat cu Duhul Sfant. Nu sariti in sus? (catre adunare – n.m.) Sunteti penticostali, ar trebui sa ziceti “Aleluia, sunteti de-al nostru”. “A fost pentru mine o mare descatusare, a fost o mare eliberare, desigur a fost umplere” (sugerand umplerea cu Duhul Sfant – n.m.);
-min. 42 – sugereaza o noua intalnire “audibila” cu Dumnezeu;
-min. 42 – “eu am continuat catava vreme sa vorbesc in limbi, sa ma rog in limbi, dar uitandu-ma in urma si cautand sa explic lucrurile, eu nu neg ce s-a intamplat, ci pastrez ca o comoara ce s-a intamplat”;
-min. 44:35 – face referire la Ps 119:148, dar confunda termenul “straji” din text cu “strajeri”, posibil sa fie doar o intamplare;
-min. 45 – “tot ce am scris eu de-a lungul timpurilor, e scris dupa dictare” – sugerand ideea infailibilitatii scrierilor dansului, lucru cred foarte periculos;
-min. 46 – “alteori simt ca Domnul e acolo, simt prezenta Lui reala”…”saptamana trecuta am avut o asemenea (simtire – n.m.)…a fost ca si o electrocutare”;
-min. 46-47 – reia prezentarea relatiei dansului cu Domnul folosind alegoria mire-mireasa din Isaia 62:5, adaugand: “si El imi spune ca ma iubeste si eu ii fac declaratie de dragoste prin cuvinte din Cantarea Cantarilor”, si dansul elaboreaza in acest sens;
-min. 47:48 – face referire la criticii dansului referitor la acuzatiile de misticism eroticizat din cartea sa “Umblarea cu Dumnezeu”; probabil ca se referea la fratele Timotei din Portland sau fratele Paul Dan din San Diego;
-min. 48 – “El este Mirele meu, dupa Noul Testament” – evident o aplicatie gresita, mireasa fiind Biserica, nu o persoana, un individ;
-min. 48-49 – sugereaza ideea ca numai invatatorii pot avea experiente speciale asemanatoare cu Dumnezeu, asa incat sa ii poata invata si pe altii;
-min. 50 – “uneori, prezenta aceasta a Lui este atat de vie, incat ma ridic, si ma prostern, cat sunt de lung, pe covor, si stau asa in inchinare, ma inchin asa Lui, in adorare”;
-min. 52 – explica felul cum intelege dansul botezul cu foc din Matei 3:11, facand din nou referire la o discutie “pe viu” cu Dumnezeu avuta in Anglia; apoi conchide ca botezul dansului cu foc a fost procesul de scriere a cartilor in perioada comunista imediat dupa intoarcerea din Anglia in tara;
-min. 56 – “in Iunie 1976, dintr-o data, am avut o viziune cum se va prabusi comunismul dintr-o data”, dupa care face referire la faptul ca toti “proorocii” si expertii din acea vreme credeau ca prin comunism va veni sfarsitul lumii, citez, “numai Iosif Ton spunea ca comunismul se va prabusi brusc”;
-min. 58 – “o alta viziune a fost ca se va destrama Uniunea Sovietica” si reitereaza ideea anterioara a unicitatii viziunii sale comparativ cu toti ceilalti experti biblici ai vremii;
-min. 58:20 – “Dumnezeu de mai multe ori mi-a aratat de ce va intampla”, concluzionand “fratilor, acesta este darul profetiei”;
-min. 58:50 – “Eu cred cu toata fiinta mea ca darurile miraculoase nu au incetat, cum zic unii, ele sunt active, si asta o spun de ani de zile, eu le cred pentru ca le traiesc”
-min. 60 – “intr-o duminica, la sfarsitul lui Octombrie 1996, eram in amvon la Biserica mare Emanuel din Oradea, unde eram pastor, si Dumnezeu a inceput sa imi vorbeasca (face un gest de ridicare a privirii in sus, sugerand probabil ideea unei noi viziuni –n.m.), si pentru ca a vorbit mai mult, am luat hartie si am inceput sa scriu. “Iesi din Oradea si dedica-te cursurilor de viata spirituala si scrie-ti demisia din functia de pastor in aceasta seara”
-min. 63 – “aceasta e marturia mea”; apoi justifica gestul de a veni in public cu “noua” orientare astfel: “ce m-a determinat sa fac public toate acestea? S-a intamplat minunea cu fiica noastra. Si minunea este ca s-a vindecat de o boala grea, pe care a primit-o la nasterea primului copil, alergie la gluten….a intrat intr-un grup carismatic si in grupul acela a inceput treptat-treptat sa inteleaga ca e posibila o vindecare”; apoi spune ca i-a dat telefon lui Demeter (unul din liderii miscarii Strajerilor – n.m.) si acesta a raspuns: “hai sa vedem ce probleme spirituale ai?” si le-a identificat si duhurile acelor probleme si a avut loc o eliberare si cand s-a terminat eliberarea, a venit vindecarea”.
-min. 65 – “si s-a mai intamplat ceva, a mers in continuare la grupul acela, un grup de surori, si intr-o zi a fost botezata cu Duhul Sfant si a inceput sa vorbeasca in limbi. Ea nu stia ce s-a intamplat cu mine…si eu am spus: “si mie mi s-a intamplat”;
-min. 66 – “am inteles ca aceasta (in context de intelege ca e vorba de miscarea strajerilor – n.m.) este o miscare de trezire spirituala in special in bisericile baptiste”, apoi ”si am inteles ca miscarea aceasta are nevoie de invatatura mai multa, de consolidare in Cuvant”.
-min. 68 – “a venit vremea sa scot la iveala totul” – sigur ca orice credincios onest se poate gandi daca nu cumva mai sunt lucruri nescoase inca la iveala de dansul, dupa episodul cu dezvaluirile colaborarii cu Securitatea cand se cam apropiase “funia de par” si dupa acest episod;
-min. 68 – “eu sunt in continuare un teolog baptist, dar carismatic”.

Daca va rog acest lucru, este de dragul Evangheliei si al fratilor nostri, in special a celor din comunitatea baptista din Romania. Personal mi se pare atitudinea lui Iosif Ton jignitoare la adresa baptistilor carora le-a fost presedinte de Uniune si pare o lovitura sub centura la adresa lor, ca sa dezvaluie abia acum convingerile sale carismatice vechi si sa pretinda ca ramane un teolog baptist, sa pretinda a avea usile deschise in adunarile baptiste in contextul in care miscarea strajerilor le ataca in special pe acestea. Cunosc personal unii din liderii miscarii strajerilor, si asta nu pentru ca as avea ceva in comun cu dansii, ci pentru ca in trecut, multi dintre dansii au facut parte din adunari baptiste, inclusiv o adunare unde eu si familia am mers si am slujit. As putea oferi marturie despre unii de acolo, dar las pe Domnul sa imi faca dreptate pana la capat, intrucat la vremea respectiva am fost marginalizat pentru ca am luat pozitie impotriva unor lucruri care ar fi condus biserica respectiva in aceeasi zona de invatatura carismatica.

Va rog sa aveti libertatea de a extrage din textul de mai sus ceea ce credeti ca depaseste limitele blogului dumneavoastra, ma puteti cita ca autor al selectiei de mai sus sau nu, faceti cum doriti, important este sa se traga semnalul de alarma necesar.

Dumnezeu sa ne protejeze si sa trezeasca la realitate pe acesti oameni rataciti!

Cu dragoste frateasca in Domnul Hristos,

Ninel Lazar
http://www.wdjd.ro

About these ads
Publicat în: on noiembrie 24, 2010 at 10:37 pm  Comentarii (32)  

The URI to TrackBack this entry is: https://calvinisti.wordpress.com/2010/11/24/pozitia-mea-cu-privire-la-controversa-iosif-ton-si-strajerii/trackback/

Feed RSS pentru acest post.

32 comentariiScrie un comentariu

  1. [...] Articolul amplu al lui Mădălin Potoroacă conține mai multe puncte de pornire pentru dezbatere, pentru cei interesați fie de direcții doctrinare, fie de aspecte circumstanțiale din contextul acestor zile, și, desigur, și delușoare pe care să se urce ironiștii cărora le place să vorbească scuipînd în mai mult sau mai puțin… continuaționist. :) [...]

  2. Excelent articol. Nu as vrea sa incep o dezbatere pe forum dar as vrea doar sa clarific (sau cel putin sa incerc) ceea ce inseamna cesationismul in opinia lui John MacArthur.
    Pentru aceasta voi incepe prin a cita cateva pasage din cartea Faptele Apostolilor:

    1. Prin mainile apostolilor se faceau multe semne si minuni in norod. (Fapt.5:12)

    2. pana acolo ca scoteau pe bolnavi chiar pe ulite si ii puneau pe paturi si pe asternuturi, pentru ca, atunci cand va trece Petru, macar umbra lui sa treaca peste vreunul din ei. (Fapt.5:15)

    3. Multimea, de asemenea, alerga la Ierusalim, din cetatile vecine, si aducea pe cei bolnavi si pe cei chinuiti de duhuri necurate: si toti se vindecau. (Fapt.5:16)

    4. Caci din multi indraciti ieseau duhuri necurate si scoteau mari tipete; multi slabanogi si schiopi erau tamaduiti. (Fapt.8:7)

    Este foarte evident din aceste cateva texte ca la inceputurile Bisericii, Dumnezeu a inzestrat aposolii cu daruri miraculoase ca: vindecari in masa, exorcizari, invieri din morti (Dorca, Eutih), preziceri ale viitorului (Pavel prezice viitorul corabiei si al echipajului), etc. Un alt lucru evident in cazul primilor convertiti a fost vorbirea in diferite limbi. Cu cat inaintam in istoria Bisericii observam ca, de exemplu, vorbirea in limbi nu mai apare ca o consecinta a regenerarii spirituale (Pavel ii mustra pe crestinii din Corint care ii dispretuiau pe fratii lor care nu vorbisera niciodata in limbi sau care nu aveau vreun dar spiritual “spectaculos”). De asemenea putem observa ca pe masura ce doctrina crestina se cristaliza (aparusera cateva evanghelii, unele scrieri ale lui Pavel, etc) minunile, semnele si vindecarile deveneau din ce in ce mai rare. Spre exeplu Pavel, care cu ceva timp in urma inviase oameni din morti sau vindecase un olog chiar in orasul natal al lui Timotei, ajunge sa-i recomande lui Timotei sa bea putin vin pentru problemele lui cu stomacul. De ce oare? MacArthur, ca si mine de altfel, nu este cesationist absolut, Nu o sa gasesti nicaieri la el afirmatii de genul “nu mai exista vindecari astazi” deoarece Iacov spune “daca este cineva bolnav, sa cheme pe prezbiterii bisericii si sa se roage pentru el. Rugaciunea facuta cu credinta va mantui pe cel bolnav, si Domnul il va insanatosi”. Ceea ce sustine MacArthur este ca astazi nu mai exista oameni care sa aiba un asemenea dar, oameni a caror umbra daca trece peste bolnavi, acestia se vindeca chiar daca un Benny Hinn sau un pastor Chris sustin ca ar avea o asemenea capacitate. Vindecari miraculoase exista (cunosc cazuri, MacArthur stie si el) dar aceste vindecari au aparut fie in urma rugaciunii bisericii, fie pur si simplu din bunatatea lui Dumnezeu care indeamna pacatosii la pocainta.
    Exista vindecari, dar niciodata “la comanda” cum era in Ierusalim acum 2000 de ani cand Isus si apostolii vindecau oameni in masa.
    Un alt aspect sunt exorcizarile. Iacov ne indeamna “impotriviti-va diavolului si el va fugi de la voi”. In engleza termenul este tradus “resist the devil”, adica “sa va aparati de diavol, nu sa incercati sa-l legati sau sa-l scoteti afara sau sa-i spuneti sa taca, sau sa-l mustrati, etc”. Astfel de oameni, care fac asa ceva, Iuda ii numeste “dobitoace fara minte” pentru ca nici arhanghelul Mihail (comandantul ostirilor ceresti, extrem de puternic si fara prihana) nu a indraznit sa-l mustre pe Satana. Au avut apostolii puterea sa porunceasca dracilor? Bineinteles ca da. Au avut fii lui Sceva puterea sa scoata draci in numele lui Isus? NU. Se mai fac oare exorcizari si astazi? Probabil ca da, dar metoda este “prin post si rugaciune” nu “prin porunca”. Apostolilor li s-a dat putere sa supuna draci, noua ni se cere sa ne rugam pentru cel posedat ca Domnul sa se indure.
    Ceea ce sustine MacArthur este ca, apostolii au fost intr-adevar o generatie speciala si au trait vremuri speciale si au avut puteri supranaturale. Puterile supranaturale exista si astazi (ca doar sunt puterile Duhului), doar ca nu se mai manifesta prin anumite persoane cum erau odata apostolii ci ele se manifesta acum numai cand, unde si cum vrea Duhul Sfant. Cei care sustin ca nu este nici o diferenta intre apostoli si crestinii seolului XXI se inseala deoarece vedem ca apostolilor li se face o promisiune speciala si anume ca vor sta impreuna cu ISUS pe 12 scaune de domnie si vor judeca cele 12 semintii ale lui Israel. Si numai o simpla promisiune ca aceasta ii face deosebiti de ceilalti si consider ca asa si trebuie priviti.
    Sper din tot sufletul ca am fost suficient de clar in exprimare. Multumesc.

    • Buna Liviu, multumesc mult de aceasta clarificare. Domnul sa te binecuvateze pentru timpul pus deoparte ca sa o scri. Dupa cum am spus a fost o lunga perioada in care eu am crezut aceste lucruri, dar apoi am vazut ca mai exista si elte texte in Fapte si Evanghelii, nu doar in epistole, care arata ca vindecarile nu erau totale, complete, pt toate persoanele care o solicitau sau asa de spectaculoase (umbra). As putea intelege din aceste pasaje spuse de tine ca o vindecare autentica sau un om care are un dar autentic vindeca intotdeauna, boala nu mai revine niciodata si vindecarea trebuie sa fie pe loc. Cam asta sustin multi cesationisti, dar vedem ca nici la Domnul Isus nu a fost asa de fiecare data. cazul orbului care vedea copacii, cazul celui care avea copilul pe care nici apostolii nu il puteau vindeca, cazul celui care Domnul i-a zis sa nu mai pacatuiasca ca sa nu i se intample ceva si mai rau, etc.

      Nici eu nu vreau sa pornesc o disputa. Respect pozitia cesationista si invatatori ca MacArthur foarte mult, dar tot ce vreau este sa fim de acord sa nu fim de acord in absolut toate lucrurile si sa nu ne purtam fara respect unii cu altii.

      Cu mult drag, Madalin

      P.S. Sper ca intelegi ca nu am intentionat sa critic in acest mesaj, ci doar sa subliniez putin pozitia continuationista. daca ai timp iti recomand carea de Jack Deer.

  3. Trebuie sa recunosc ca eu unul nu am reactionat niciodata in mod fundamental la invataturile lui Iosif Ton. Era sarbatoare cand venea intr-o biserica, toata lumea era in fibrilatie, dar eu il gaseam redundant, plictisitor si ineficient din punct de vedere scripturistic. De aceea nici nu am aprofundat cartile domniei sale. Probabil ca am fost un crestin insensibil la darul domniei sale. Pe de alta parte, multe versete din Biblie aveau darul sa ma emotioneze pana la multe lacrimi, in camaruta mea de acasa.

    In aceeasi perioada, am asistat cu stupoare la predica presedintelui baptist Bunaciu (cel batran) care a declarat ca baptistii sunt singura biserica adevarata din univers. Nimeni, repet nimeni (din pastori ma refer) nu l-a contrazis pe fata vreodata. Vorbesc de Bunaciu pentru a contura mediul pastoral de autosuficienta in care a activat dl Iosif Ton.

    Ideea este ca pe mine unul nu m-a afectat grandomania pastorala cand era la apogeul ei, nu ma afecteaza nici diversiunea unor ‘lideri baptisti’ in aceste momente. Mai mult decat atat, mi se pare relevant ca asemenea deviatii sunt initiate de catre lideri ‘profesionisti’, full time, platiti sa faca studii si doctorate, oameni care nu au legatura cu viata reala, cu un loc de munca productiv, mai ales pe timp de criza.

    Calea carismatica pe care merg Strajerii este atat de batatorita incat nu ma obosesc nici macar sa o cercetez (a 10-a oara). Carismatici au fost de cand lumea si pamantul. Criza din aceasta problema este criza unor lideri are acuza sistemul pe care l-au condus si pe care l-au reprezentat. Acesti lideri isi motiveaza deviatiile prin acuze la adresa conservatorismului si a inertiei unei biserici pe care ei au format-o si au condus-o ! Sub eticheta de ‘trezire’ se ascunde incapacitatea lor de evangheliza lumea pierduta, alegand in schimb sa dea iama prin membrii bisericii pentru a-i rascoli cu manifestari inutile si absurde. Dupa ce au mestecat ani la rand un rumegus teologic lipsit de proteine spirituale, acum s-au refugiat intr-o cruciada a strigatelor fotbalistice si a delirului sectant, decretand ca astfel si numai astfel se manifesta Duhul !

    Biblia mea m-a invatat de mult sa nu ma incred in demagogia de duminica a multor pastori si nici sa nu iau in seama exhibitionismul lor recent si inconsecvent.

    • Draga Overseas, m-a umplut de bunadispunere citirea comentariului tau. Ma bucur de acest mesaj, in special de partea amuzanta si de metaforele viu colorate. Sper ca nu au fost spune cu o inima rautacioasa ci doar in gluma.

      Sunt socat de afirmatia lui Bunaciu si de lipsa de reactie a celorlalti pastori. Nu mai am cuvinte.

      Multumesc inca o data de raspuns, Madalin

      • Draga Madalin, am afirmat ce am simtit, nu stiu daca am fost rautacios sau amuzant. Din punctul meu de vedere, cazul Ton nu priveste doctrine sau manifestari carismatice, ci criza sistemului pastoral elitist. De multi ani am comentat singur sau cu sotia mea despre faptul ca va veni vremea cand se vor plati politele ‘studiilor biblice de 2 lei’,a taierii frunzei la caini si a pierderii vremii in adunare, activitati cu spoiala religioasa patronate de lideri bucalati, atotsuficeinti si membri ai unei caste in care ‘corb la corb nu-si scoate ochii’. Eu unul nu sunt adeptul unei tolerante gresite pe post de dragoste crestina. Noi trebuie sa traim ‘prin credinta’ in fiecare zi, iar acest proces comporta vigilenta si nu adormire sau tolerarea unor aberatii. Dragostea mea fata de Ton cel ratacit se manifesta prin aceea ca oricand il primesc la mnine acasa sa-l invat fundamentele Evangheliei pe cel care le-a pierdut.

  4. Madalin – este paradoxala si ciudata pendularea ta intre exactitati doctrinare si apelul la dragoste fata de Iosif Ton.
    Si spun asta pentru ca este limpede ca afisezi o afinitate laudabila pentru intelegerea si aplicarea corecta a Scripturilor. Pe de alta parte, ignori o evaluare corecta a situatiei de fata, si faci asta ori cu interes, ori cu buna stiinta, ori din cauza lipsei studiului adecvat al Scripturii – aceasta ultima varianta tind sa o exclud din motivul exprimat in fraza de mai sus.
    Si ca sa fiu mai exact, lucru pe care l-am scris in final si pe blogul fr. Cruceru, toata lumea (inclusiv tu) se arata nemultumita de faptul ca fr. Cruceru si altii ca dansul nu ar fi procedat biblic la mustrarea “fratelui”, pe care voi ati vrea sa fi fost facuta in dragoste. Pai cred ca inainte de a trece la exprimarea nemultumirii, ar trebui facuta evaluarea corecta a situatiei conflictului, luand in considerare intreg contextul situatiei si evolutia persoanei Iosif Ton in ultimii ani, treaba care (credem noi) a culminat cu evenimentele recente. Pe scurt, aici nu avem de-a face cu un conflict intre doi frati de credinta, ci intre un frate (Cruceru) si un eretic, tradator si fariseu (Iosif Ton). Si il evaluez pe Iosif Ton astfel din urmatoarele motive, fara a fi un atac la persoana, fiind judecate aici fapte, nu pareri (“ii veti cunoaste dupa roadele lor”):
    1. Este un fariseu pentru ca a ascuns cu buna stiinta convingerile carismatice vreme de atatia ani (“numai” vreo 50), timp in care i-a criticat pe carismatici si pe penticostali, si s-a instalat pe pozitia de “patriarh” al baptistilor romani. Daca ar fi spus ca in ultimele 2 saptamani a capatat convingerile carismatice, era cu totul alta istorie, dar el a declarat la Apele Vii in Timisoara ca povestea e veche si ca a tinut-o in el ca pe o comoara, cum s-a extras in materialul citat de tine.
    2. Este un tradator pentru ca este prima data dupa interviul la BBC (cand a recunoscut colaborarea cu securitatea), cand ne dezvaluie ca el in realitate nu era intr-atat de ateu pe cat voia sa ne lamureasca pe noi sa credem. Si scrie in citatele selectate mai sus, ca dansul citea Biblia si medita la Dumnezeu ZILNIC intre ora 5 si 7 dimineata, dupa care ghici ce facea – turnator de meserie!!! Nu ti se pare grotesc si uluitor ce facea omul asta, iar acum ar vrea ca noi sa stergem cu buretele pe premisa ca el era, pasamite, ateu in acea perioada? Ce fel de ateu era el cand avea 2 ore de meditatie biblica pe zi? Ma ingrozesc numai la ideea a ce monstru s-ar putea ascunde sub haina lui Iosif Ton.
    3. Este un eretic pentru ca se asociaza cu o miscare eretica si ca isi dezvaluie credinta aceasta ca fiind veche, lucru care exclude eventualitatea unei rataciri de moment. Cum a zis si el, “acum dau totul pe fata”. Personal, cred ca mai are de dat pe fata si alte lucruri, dar nu stiu daca si cand vom afla aceste lucruri.
    Mai mult si mai revoltator a fost si ca dansul nu se multumeste sa se dezvaluie drept tradator, eretic si fariseu, mai vrea sa si declare erezia strajerilor drept trezire intre baptisti, si el sa fie, evident, strajerul sef, teolog baptisto-carismatic. Asta este un atac murdar la adresa denominatiei pe care tocmai a tradat-o.
    Altfel spus, aici n-avem de discutat atat de mult pe marginea cesationismului sau non-cesationismului, ci avem de discutat pe marginea caracterului unui om despre care zeci de ani am crezut multi ca este “port-drapelul” teologilor baptisti din Romania.
    Avand in vedere toate acestea, pot sa intreb si eu unde anume vedem in Scriptura vreo invatatura ca sa tratam cu dragoste pe eretici, tradatori si farisei? Exemplul Domnului Isus este suficient ca sa putem trage linie. Uite ce sumarizeaza fr. John MacArthur legat de abordarea ereticilor: http://www.youtube.com/watch?v=6zP0ADNjKzE
    Acum as vrea sa tratez, Madalin, o chestiune pe care as vrea sa o primesti cu smerenia necesara, fara sa o iei personal. Intr-un fel, ma bucur de pozitia ta, de argumentatiile folosite, dar pot sa intreb daca esti credincios baptist?
    Daca da, ignora urmatoarele fraze.
    Daca nu (ceea ce lasi sa se inteleaga pe blogul tau), atunci pot sa te intreb daca ti s-ar parea corect, crestineste, ca o problema interna din congregatia sau confesiunea ta, sa fie dezbatuta de persoane din afara, si frati din cultul tau sa fie dezavuati in public de o persoana din afara cultului tau? Este ca si cum eu cu sotia avem o disputa, ne certam, ridicam tonul din varii motive, se aude peste gard, si la o zi-doua dupa aceea, aflam ca vecinul ne barfeste cu o portavoce in mijlocul satului si ne comenteaza pe unul si pe altul, aratandu-se in acord cu unul si in dezacord cu altul etc. Personal, nu cred ca este corect. Sigur ca poti sa argumentezi ca internetul este un spatiu public, dar eu as raspunde ca si ce vorbesc eu cu sotia se poate auzi peste gard, poate ajunge in aerul “public” si deci pot auzi si vecinii, dar asta nu este o justificare suficienta ca vecinii sa se apuce sa evalueze fata de altii situatia familiei mele. Poate sa faca lucrul asta in privat (asumandu-si evident riscurile barfei), dar sa o faca in public (adica fara vreo jena fata de familia mea) mi se pare un lucru nepermis. Poti ca si crestin, sa faci evaluarea unei secte sau a unei invataturi false, poti sa expui invataturile false ale unuia sau altuia, chiar din afara denominatiei tale, dar este nepermis sa iti manifesti public nemultumirea fata de cum un frate baptist si-a exprimat pozitia fata de unul sau altul sau sa te exprimi ca un altul n-a procedat in dragoste cu o alta persoana din acelasi cult cu el, cata vreme tu nu esti membru in acel cult.

  5. Repet și pe acest blog ceea ce spuneam și pe alte bloguri (printre care și pe cel al lui Marius Cruceru): Consider că fratele Țon este mult prea aspru criticat, uitându-se că a făcut lucruri minunate pentru păstrarea credinței creștine în România. Prea des le dăm toate pe una, mai ales în fața necreștinilor! „Rufele murdare se spală în familie!”

    • Asta daca nu le arunca chiar cel ce le-a murdarit peste gard in fata lumii. Cred ca intrebarile pe care le pun multi cu privire la increderea pe care o mai putem avea in el sunt pertinente. Cat despre lucrurile minunate pe care le-a facut el, eu unul nu le cunosc. Din cat am interactionat eu cu el, in scrierile sale si in predicile sale, eu nu as recomanda nimanui sa-l asculte sau sa-l citeasca si asta de cand m-am intalnit personal cu el anul trecut si a fost dezamagirea anului. Cred ca atitudinea de superioritate si aroganta cu care m-a tratat si pe mine si pe multi altii pe mine unul m-a facut sa nu mai vreau sa-l ascult vreodata. Zilele trecute a facut exact acelas lucru cu o sora de la noi de la biserica pe care a tratat-o batjocoritor pt ca isi permitea sa-i puna intrebari.

      Sper ca nu m-ati inteles gresit, nu il urasc si nu am ceva cu el personal, doar sper ca Domnul sa-i dea umilinta si sa il ajute sa se apropie de El. Ceea ce imi doresc de fapt pt mine si pt noi toti.

      Madalin

  6. Buna draga freedfromthelaw,
    Multumesc ca ai pus deoparte atat de mult timp ca sa-mi scri un comentariu atat de lung. Multumesc si pentru videoul de MacArthur, a fost interesant. Dar nu cred ca ai inteles ce am vrut sa spun eu si ai interpretat gresit cuvintele mele. Am sa incerc sa-ti raspund la fiecare afirmatie care cred ca cere un raspuns.

    1. Nu inteleg de ce este paradoxala doctrina cu dragostea. Cred ca poti fi si exact si plin de dragoste, aici am invatat mult de la Piper, si anume sa nu uit ca am in fata mea nu o masina de idei ci un om cu suflet care va sta la un moment dat in fata Judecatorului si felul in care ii vorbesc poate sa faca o diferenta mare. Vreau ca oponentii mei sa inteleaga ca-i iubesc si imi pasa de ei ca persoane nu ca vreau sa castig un argument.

    2. Sa spunem ca ai avea dreptate si ca Ton este un eretic si un fariseu. Domnul Isus care cred eu ca e mai calificat ca Cruceru, ma invatat sa-mi iubesc dusmanii, si mi-a dat exemplul suprem atunci cand s-a rugat de pe cruce pt cei care il rastigneau. L-a numit de asemenea prieten pe Iuda nu l-a scuipat in fata cum as fi tentat sa fac eu. Stefan a inteles acest lucru in timp ce se ruga pt criminalii sai ca pacatul lor sa nu fie tinut in seama. Cred ca Saul care sufla ucidere in biserica este exemplul cel mai bun pt care se merita sa iubesc si sa respect ereticii sau priganotorii Bisericii pt ca cine stie de unde o sa iasa un Pavel. Eu personal am fost un eretic, un ateu, un hulitor si ce m-a cucerit nu a fost legea si tipete la mine ca nu sunt bun de nimic, ci dragostea neconditionata pe care mi-au atatat-o cativa crestini, care ma iubeau chiar si atunci cand greseam.
    Eu am declarat clar ca Ton este eretic in ceea ce invata nu doar o data si doar in acest subiect, dar tot cred ca pot sa ii spun asta intr-un fel in care sa se vada Cristos in mine.

    3. Sunt de acord cu toate cele 3 puncte enumerate de tine si le-am observat si eu inainte sa mi le spui tu si le-am discutat si cu altii. Si eu ma ingrozesc la gandul ca turna si medita, dar asta nu ma impiedica sa imi doresc sa Il cunoasca real pe Domnul, nu ma impiedica sa-l respect ca fiinta creata de Dumnezeu si sa ii arat dragoste chiar daca nu sunt deloc de acord cu el. Cred ca ce are puterea sa transforme oameni mai mult ca orice este dragostea neconditionata. Asa nu inseamna ca nu imi tin de convingeri si nu ii arat ca greseste, dar e vorba de atitudinea pe care o am si de interesul real fata de binele lui, care pot fi foarte usor simtite intr-o dezbatere. Prefer sa ma feresc de la a-l injosi si de la a folosi tot felul de injurii la adresa lui. Aici ma refer la comentariile de pe blogul lui Cruceru. Ce ma deranjeaza ca sa fiu clar este atitudinea de rautate nu judecatile in sine. Cam atat pe subiectul asta.

    4. Despre materialul lui MacArthur cred ca felul in care el foloseste cuvantul politicos si felul in care il folosesc eu sunt diferite. In SUA a fi politicos e asemenea cu a fi corect politic adica a nu critica pozitia nimanui. Eu ma refer prin a fi politicos la a nu il jigni pe omul respectiv si a nu il trata fara dragoste ca si cand nu valoreaza 2 lei. Cred ca ce a spus MacArthur am spus si eu la inceput cand am citat matei 7, dar ce mai trebuie adaugat este intalnirea lui Isus cu Nicodim in Ioan 3 in care vedem ca-l trateaza cu respect. Am pus 3 materiale in care MacArthur desi nu e de acord cu diferite erezi totusi trateaza oamenii respectivi intr-un mod crestineste si respectos.


    http://www.youtube.com/watch?v=wS3F2YHU7Yc

    5. La chestia cu cultul nu ai nici un argument biblic. Noi toti suntem frati in Cristos daca suntem cu adevarat crestini si gardurile pe care noi le-am creat in timp nu ne separa in ochii lui Dumnezeu si nici din punct de vedere Biblic. Afirmatile lui Ton au fost facute intr-o biserica penticostala, el nu mai este membru in nici o biserica baptista momentan, si am raspuns la fel cum au raspuns toti cei care desi sunt din alte culte, s-au simtiti vizati de aceste afrimatii. Scopul articolului meu a fost ca din cauza caracterului lui Ton sau a argumentarii sale foarte slabe sa nu aibe de suferit o pozitie teologica care poate fi inteleasa biblic daca se cauta acest lucru. Daca te uiti la cat de mult am vorbit eu de Ton in articolul meu ai sa vezi ca nu el e scopul meu. Cat despre fratele baptist despre care vorbesti ca nu am dreptul sa-l critic pot spune doar ca ati facut in trecut din Ton un vitel de aur sau un drapel cum ai spus tu si acum pui pe altcineva pe un piedestal. Tot ce e inaltat intre oameni e o scarba inaintea lui Dumnezeu. Nu stiu exact la cine te referi prin acest frate, dar nu cred ca e sanatos sa il ridici astfel. Cred ca am tot dreptul sa critic rautatea oricarui crestin atat timp cat sunt interesat de el si nu sunt arogant si ii doresc indreptarea. Cam asta a fost atitudinea cu care eu am scris acest articol.

    Daca cumva te-am jignit cu raspunsul meu te rog sa ma ierti, nu asta a fost intentia mea. Sincer nu am fost ranit in eu-ul meu de chestia cu “cultul” dar nu cred ca este justificabila biblic.

    Cu dragoste si smerenie, Madalin.

    Astept feedbeack.

  7. pt . cei interesati sa stie adevarul
    despre TON si Strajerii
    IATA DOVADA cine sint acesti STRAJERI:

    va rog sa intrati pe Blogul : http://mariuscruceru.ro/ – profesor conf. univ și pastor baptist.
    ORA ADEVARULUI !!!

    • E foarte interesant ca un “homeless” a gasit brosura si a dus-o “acasa”…
      No comment

  8. Madalin,

    1. Eu ma gandeam ca ar trebui sa ne inspiram de la Domnul Isus, nu de la Piper sau alti oameni. Faptul ca evaluezi corect o situatie anume si o expui in lumina Cuvantului lui Dumnezeu nu inseamna in mod necesar ca nu-i iubesti pe acei oameni in eroare si ca nu le doresti pocainta. Nu stiu de ce mereu cand se ridica un credincios care sa spuna lucrurilor pe nume in cazul unui eretic sau a unei erezii, se ridica steguletul galben al lipsei de dragoste.
    2. Tocmai ai reiterat ideea ca esti paradoxal in abordare, prin faptul ca, desi iti repet, este laudabila aplecarea ta catre exactitate si discutie doctrinara, totusi tu insuti ai selectat din Scriptura numai acele pasaje care ar sustine pozitia ta, uitand complet de multele alte pasaje care arata pozitia celui pe care il critici. Si ma refer aici strict la faptul ca ai selectat “on purpose” porunca de iubire a dusmanilor, ai selectat exemplul Domnului Isus care se ruga pentru cei care-l crucificau, al lui Iuda, al lui Stefan, al lui Saul si al lui Nicodim, ignorand in acelasi timp contextul pasajelor respective, si ignorand sute din alte exemple si invataturi care ni-L arata pe Domnul Isus, pe Ioan Botezatorul, pe apostolul Pavel, pe Iacov, pe Petru, pe Ilie etc condamnand ereziile si ereticii folosind cuvinte si expresii care nu ar parea in ochii si gandirea noastra foarte pline de dragoste. Ai ratat contextul ca la Nicodim, de exemplu, el nu venise la Domnul Isus cu aceeasi atitudine cu care veneau de regula fariseii si carturarii (ca sa-L ispiteasca sau sa-L atraga in cursa); ai ratat ca Saul a prigonit biserica inainte de a avea oricat de-a face cu crestinismul, caci el nu a fost mai intai crestin, apoi ateu, dupa care turnator la securitate, iar crestin, dupa care, surpriza, carismatic. Deci situatiile nu sunt comparabile. Si as putea continua. De ce i-ar spune de ex. Pavel lui Timotei “mustra-i aspru”? Si cum ar fi daca, in dragoste, i-as spune unui eretic ca este “pui de naparca”, “nor fara apa”, mormant varuit”, sau ce-ai zice de atitudinea apostolilor fata de Simon vrajitorul, care in esenta era un eretic? A gresit cumva Ilie cand si-a batut joc de profetii baalului? A pacatuit Ioan Botezatorul cand ii mustra aspru pe farisei si carturari? Ce fel de dragoste am intelege noi cand aplicam porunca de a ne separa complet de cei care pretind a fi frati, cand ni se spune sa-i privim ca si pe unii din lume? Si cum ar fi sa ne exprimam ca pe unul sau pe altul i-am lasat pe mana satanei, cum s-a procedat de catre Pavel cu acel curvar din Corint? A pacatuit Pavel acolo?
    Inseamna asta cumva ca Domnul Isus, Ioan, Pavel, Petru etc nu si-ar fi dorit ca ereticii respectivi sa paraseasca caile lor si sa se intoarca la Dumnezeu? Nu, ci pentru ca Domnul stie ca unii oameni nu se intorc de la ereziile lor cu o mangaiere blanda pe crestetul capului, ci cu o “nuia” zdravana. Zice Solomon ca batul e facut pentru spinarea nebunului. De ce oare? Ca ne place noua sa ii cocosam pe nebuni in bataie(vorbesc in sens figurat)? Nu, ci pentru indreptarea lor, spre binele lor. Ce, inseamna ca daca eu imi disciplinez copilul, nu-l mai iubesc si nu ii doresc binele, atunci cand el este in greseala? Dar cei care avem copii stim ca uneori nu mai merge cu vorba buna, si ca e nevoie de “masuri de urgenta”.
    3. De unde-ti poti da tu seama de atitudinea celor care au comentat pe blogul fr. Cruceru? Suntem noi chemati cumva sa judecam atitudinile oamenilor? Putem cunoaste noi ce este in inima omului? Am reiterat si am spus de la inceput ca evaluarea situatiei am facut-o pe fapte si declaratii, nu pe presupuneri.
    4. N-am incercat sa pun pe nimeni pe piedestal in locul lui Ton (ca si cum el ar fi fost un vitel de aur pentru mine). Ceea ce am vrut sa spun este ca nu este potrivit sa te exprimi cu privire la, de exemplu, scrisoarea fr. Negrut, pentru ca pur si simplu scrisoarea dansului se adresa fratilor din cultul baptist (deci dansul se adresa unei parti bine conturate din comunitatea evanghelica), nu se adresa credinciosilor din alte culte.

    • Ma gasesc corectat pe drept. Multumesc de timpul acordat. Cu smerenie pot spune ca ai dreptate in ceea ce ai spus.

      Madalin

  9. Madalin,

    Este impresionant cate postari de pe diverse bloguri au adunat sute de comentarii pe aceste subiecte.

    Ma mir de circul ce s-a iscat, deoarece Iosif Ton a prezentat si mai demult in cursurile sale experientele sale “supranaturale”.

    Eu sunt cesationist in varianta prezentata intr-un comentariu mai sus de fr. Liviu si de aceea ma indoiesc de aceste experiente.

    Prima data cand l-am auzit pe Iosif Ton vorbind despre experientele supranaturale (vederea si auzirea lui Isus) a fost prin anii 2000-2001. Am auzit de mai multe ori aceasta relatare in cadrul diferitelor cursuri tinute de Iosif Ton si lucrurile pe care le spunea despre umplerea cu Duhul Sfant, perioada de ateism prin care a trecut si iesirea din ea in urma experientei amintite erau cam la fel ca si azi.

    Nu sunt de acord cu teologia lui Iosif Ton in multe privinte si cred ca a fost aproximativ consecvent in teoria pe care o expunea in multe privinte.

    Niciodata nu l-am auzit predicand cesationismul (sa ne semnaleze cineva daca l-a auzit) ci intotdeauna accentua unirea cu Cristos, umplerea repetata cu Duhul Sfant, rugaciunea pentru umplerea cu Duhul Sfant, etc.

    Concluzia mea era ca se apropie de ceva varianta metodista sau moderat penticostala legat de aceste subiecte.

    Daca inca de pe acum 10 ani (probabil si de mai demult, dar numai de atunci am intrat eu in contact cu aceste subiecte) Iosif Ton relata experientele supranaturale si revelatia cu Isus Cristos, de ce nu a luat nimeni pozitii de pe atunci?

    De ce trebuie sa facem totul pompieristic si de ce nu se poate proceda cumpatat, cu calm si progresiv? De ce lasam ceea ce consideram a fi gresit sa isi atinga apogeul si atunci ne luam punga cu seminte, ne strangem pe stadion si incepem sa urlam?

    Cineva care a experimentat mai mult timp cultura vestica, imi relata observatia lui vis-a-vis de un obicei romanesc nociv: modul in care romanii cred ca rezolva problemele, este gasind vinovatul-tapul ispasitor.

    Probabil ca nu doar romanii fac asa, dar am siguranta neobrazata sa cred ca chiar si excluderea lui Iosif Ton din cultul baptist, chiar si interzicerea prin lege a strajerilor, NU VA REZOLVA NICI O PROBLEMA REALA A CULTULUI CRESTIN BAPTIST DIN ROMANIA.

    O victorie anti-Ton, anti-strajeri, nu va aduce nici un beneficiu real lumii baptiste sau evanghelice. Este opinia mea.

    Un alt aspect este legat de legea distributiei normale sau clopotul lui Gauss. Nu le prea am cu matematica, dar din cate tin eu minte, mai in toate aspectele vietii, acest principiu statistic se aplica. 10% se situeaza in extrema stanga, 80% se situeaza la mijloc, iar 10% se situeaza in extrema dreapta.

    Eu cred ca vreo 80% din baptisti nu ii prea intereseaza de acest scandal (deocamdata) si nici nu vor sa aiba de-a face cu Strajerii. Cei 80% au alte probleme si alta agenda.

    Cred ca 10% dintre baptisti sunt gata sa mearga la conferintele Strajerilor si alti 10% is foarte hotarati nici sa nu se mai roage pentru Iosif Ton.

    Nu sunt de acord cu Strajerii. Nu sunt de acord cu Iosif Ton. Nu cred ca doar cesationistii vor merge in Cer :)

    Cred ca acest scandal va trece (intr-un fel sau altul, anul acesta sau anul viitor) si probabil multi din cei 80% vor fi dezgustati reactiile celor 20% din extreme. Problemele reale vor ramane, “partidele politice” din cadrul cultului isi vor duce viata ca si pana acum. Desi multi au un speech de genu “acum ori niciodata”, cred ca sistemul are o inertie care e putin probabil ca va fi influentata de acest eveniment.

    si… surprize surprize: din cate stiu eu, nu exista nici un articol in marturisirea sau statutul Cultului Crestin Baptist din Romania care sa condamne optiunile teologice carismatice.

    si… surprize surprize: multi pastori baptisti au optiuni teologice diferite fata de anumite articole ale marturisirii de credinta oficiale, iar conform statutlui cultului, acestia ar trebui excomunicati.

    Cred ca marturisirea e superficiala si foarte scurta (neacoperind multe probleme), iar statutul e absurd, pentru ca legifereaza excomunicarea pe motive. secundare (cum sunt multe articole ale marturisirii).

    Doamne ai mila de mine si nu ma lasa sa fiu un fariseu fatarnic, pazeste-mi inima de religiozitate moarta, da-mi intelepciunea sa ma feresc de pacat si pune in inima mea dragoste pentru toti oamenii. Da-mi putere sa ma caiesc de pacatele mele multe si smerenie ca sa accept harul Tau fara de care nu am nici o sansa de salvare.

    P.S. Madaline, mult har in lucrare, multa sanatate la fetita si sotie, precum si calauzire divina in viziunea de evanghelizare a Petrosiani-ului!

  10. Din perspectiva cesationista/ continuationista, vreau si eu sa vad niste crestini la lucru pe baza unor daruri – altele de cat vorbirea in limbi si proorocia si anume: darul intelepciunii si al deosebirii duhurilor. Acestea sunt 2 daruri mentionate in Scriptura dar – ce curios ! – nu am auzit vreo miscare sa si le revendice. In special am intrebari din Scriptura pentru oricine se pretinde cu darul intelepciunii.

  11. FRATELE PASTOR
    Dan Paul,
    http://danpaul.blog.com/
    descrie si celalalt fenomen care a aparut, in vara, cind era sa scindeze biserica din Portland, datporita ereziei cu “casatoria fuecarui individ in parte cu Hristos” nu ca si Mireasa impreuna cu cei nascuti din nou din Biserica.
    Astept parerea, dupa ce veti citi.
    Mult Har si Pace Sfinta.

  12. nu judecati si nu aruncati cu pietre:

    F.A.5:38 Şi acum, eu vă spun: ,Nu mai necăjiţi pe oamenii aceştia, şi lăsaţi-i în pace! Dacă încercarea sau lucrarea aceasta este de la oameni, se va nimici;

    F.A.5:39 dar dacă este de la Dumnezeu, n-o veţi putea nimici. Să nu vă pomeniţi că luptaţi împotriva lui Dumnezeu.”

  13. http://ioan8.wordpress.com/

    Blogul unui frate pastor din San-Diego.
    Mie mi-a fost pastor iosif ton la Brasov;
    dar nu si frate; arogant, superior,mindria sta inaintea caderii;
    ea e pacatul capital de fapt.

  14. http://ioan8.wordpress.com/
    contine dovezi clare despre ereziile lui Iosif Ton, documentate.

  15. http://ioan8.wordpress.com/2010/12/03/corinteni-si-vorbirea-in-limbi/#comments

    Madalin, uite un studiu scurt si clar despre darul vorbirii in limbi, asta vizavi de optiunea ta continuationista.

  16. [...] Mădălin Potoroacă: Mișcarea Străjerii este o mișcare eretică. [...]

  17. Fratele BUNACIU senior are un stil inconfundabil, trebuie sa-l cunosti putin ca sa sti cand sensul cuvintelor sale e cel propriu, mi-a fost profesor 4 ani la seminar, a si predat la Ceutza la institut, nu suporta superficialitatea si galagia!

  18. @cristi
    Fratele Bunaciu a vorbit cu subiect si predicat, foarte clar si convingator. A comunicat foarte bine ce a avut de spus si am si martori. In rest, cred ca incerci sa-mi insulti inteligenta si sa negi evidentele.

  19. Frumos. Mi-a placut. Foarte folositor. Thanks a lot si salutari la Anca (daca e sora ta)!

  20. Cu durere spun ca nu sunteti vrednici de atacurile lansate la adresa slujitorului Domnului Iosif Tohn. Cred in lucrarea Duhului Sfant azi, cum credeau si cei din Biserica Primara ieri…dar mereu l-am iubit pe Iosif Tohn…sau Paul Negrut…care erau pentru/ sau in dezacord cu lucrarea actuala a Duhului Sfant. Ce este trist, este ca ne luptam pentru baptisti, penticostali si carismatici si uitam sa ne luptam pentru Hristos. Iubitii mei, nu mai atacati ca niste lupi, sunteti oi, purtati va ca atare.
    Frate Iosif Tohn, te am iubit ca slujitor si te vom iubi. Studiile tale biblice ne au hranit…si ne vor hrani. Nu te teme, nu te intrista, Domnul Iisus este cu tine.
    Un frate, dintre multi care te iubesc si se roaga pentru tine!
    Biserica in care merg se roaga mereu pt tine si familia ta stiind greaua incercare prin care treci datorita rautatii noastre…a fratilor…bapti..peni…dar prea putin cu adevarat crestini.
    NOI NE RUGAM FRATE PENTRU TINE..SI DOMNUL SA TE INTAREASCA AMIN!!!

  21. Defineste cesa… sau cum vrei sa-i zici. Dar fii scurt, ideile principale, nu “trei” pagini.

  22. catre justin2004
    Tocmai pentru ca ne luptam pentru Cristos trebuie publicat asa ceva. Dupa cate stiu eu numai prin cunostinta adevarului vine eliberarea de sub pacat. Dumneata nu cunosti(dovedesti) ce crezi, numai afirmi ce crezi. De afirmatii din astea este plina lumea, sunt peste 500 numai de denominatiuni crestine. Nu cu experienta se interpreteaza Biblia ci invers.

  23. Citind aceste comentari vad ca fiecare isi apara denominatia lui fiind convins ca este pe drumul bun si nu este rau sa ai asa incredintare insa dac discutam aspecte din viata bisericilor ne contrazicem. Eu sunt Baptist si l-am cunoscut pe Pastorul Ton. In acele timpuri era admirat de frati pentru lucrarea facuta, asa ca este trist sa vedem atitea schimbari in viata noastra si sincer cred ca si fratele Ton este afectat de toate aceste comentari care-l pot face mai confuz, poate chiar razbunator, deaceia doresc ca Dumnezeu sa-i calauzeasca ultimi pasi din acesta viata. Noi ar trebuie sa-i aratam dragoste si ingaduinta pentru ce a insemnat el ca pastor printre noi.
    Desi sunt baptist, acum merg la frati Penticostali fiind singura biserica romana aproape de casa mea (35 Km) asa ca sunt familiar cu ambele crezuri si desi inchinarea este diferita, sunt fericit intre frati mei de acum. Vad insa aici in comentarii ca ne mai judecam dar totusi aflu destula maturitate spirituala ca sa-mi produceti si bucurie. De aceia vreau sa fac o remarca referitoare la lucrarea Duhul Sfint din Noul Testament. Uneori acesta lucrare poate fi gresit interpretata si de aici apar contraziceri intre noi. Domnul Isus spune:
    Ioan 14; Ver 16 Şi Eu voi ruga pe Tatăl, şi El vă va da un alt Mângâietor, care să Rămână cu Voi în Veac;
    Ver 17, şi anume Duhul Adevărului, pe Care Lumea Nu-L Poate Primi, pentru că nu-L Vede şi nu-L Cunoaşte; dar Voi Îl Cunoaşteţi, căci Rămâne cu Voi şi Va Fi în Voi.
    Multi cred ca Cuvintul VEAC se refera la Vesnicie desi este folosit si pentru o viata de om, deci este bine sa intelegem acest aspect caci uni pretind ca si noi trebuie sa avem puteri divine ca apostoli daca suntem copii lui Dumnezeu.
    Domnul Isus cunoaste ucenici, ei manincau si dormeau cu Dumnezeu, totusi ei depindeau de umanitatea lor, asa ca era nevoie de O Putere Divina in Ei, ca sa poata deveni folositori lui Dumnezeu. Ucenici au fost transformati de Dumnezeu intr-un mod UNIC, deaceia fiecare a primit un Mingaietor Personal, ce Va Face prin ei, Lucrarea lui Dumnezeu in Biserica. Lucrarea Mingaietorului este UNICA si EXCLUSIVA Apostolilor. Ucenici Fricosi si Confuzi dupa ce au primit Duhul Adevarului in inima lor, devin Sfinti, vare stiu tot ce trebuie facut. Noi astazi Nu avem UN Mingaietor sa Controleaze Viata noastra si de aceia mai avem probleme intre noi. Paracletos a fost dat Numai pentru apostolii iar Pavel spune lui Timotei asa:
    “Lucrurile pe care le-ai auzit de la mine, încredinteazale la oameni de încredere, care sa fie în stare să învete pe altii. ”
    Oare Pavel cere pentru Timotei sa aibe ajutor divin sa-l conduca?
    De ce trebuia Pavel sa predice Evanghelia la neamuri, daca Dumnezeu conduce oamenii în tot adevarul?
    De ce mai avem Nevoie de Noul Testament, daca toti oamenii poseda Paracletos?
    Hristos a indicat ce face Mângâietorul: “Când va veni, el va convinge lumea de Păcat, de Dreptate și Judecata. “Ioan, Cap 16, Ver 7-15.
    Lucrea Ucenicilor a fost UNICA si era facuta de Dumnezeu iar Lucrarea Duhului Sfint este Lucrarea facuta de Dumnezeu intre crestini de peste 2000. Oare de ce mai sunt diferente, intre noi? Fiinca uneori noi vedem in Biblie doar ce ne place sa vedem noi si vrem sa ne distingem de ceilalti ca sa ne putem justifica existeta. A pretinde insa ca noi trebuie sa facem minuni ca ucenici este o mare gresala. Rugaciunea si postul trebuie sa fie singura noastra cale care poate face minuni, insa cea mai mare minune trebuie sa fie mintuirea noastra. Duhul Sfint este in fiecare si ne indeamna sa ne rugam pentru toti frati nostri in Hristos. De sute de ani, oameni crestini, dupa incidente mari au infintat alte cai catre Hristos si cred ca toate acestea ne reduc calitatea de crestin. Eu cred ca ce se intimpla acum in Orientul Mijlociu si in General in lumea intreaga trebuie sa ne uneasca pe toti crestini sa nu sa nu ne divizam mai mult. Deja sa scris destul insa trebuie sa stim ca Dragostea iarta totul si Dragostea Lui Dumnezeu ne va Iarta.


Lasă un răspuns

Completeaza detaliile de mai jos sau apasa click pe una din imagini pentru a te loga:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Schimbă )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Schimbă )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Schimbă )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Schimbă )

Connecting to %s

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

%d bloggers like this: