Cristos si Craciunul. Cum poti aduce inapoi in Craciun ceva ce nu a fost niciodata acolo?

Dragii mei, in primul rand vreau sa-mi cer iertare ca nu am pus acest articol mai devreme pe blog. Vreau sa va asigur ca nu il pun pt a va acuza sau pentru a va strica sarbatoarea, dar cred ca este datoria mea sa spun si celorlalti ce am inteles din Cuvantul lui Dumnezeu si ei sa cerceteze si sa pastreze ce este bun. Vreau sa spun de la inceput ca toti cei care Il iubesc pe Domnul Isus si au credinta mantuitoare vor fi in cer, sunt copiii Lui si El ii iubeste cu o dragoste infinita. Acest articol nu este scris pentru a-i face pe crestini sa se indoiasca ca sunt crestini, ci are intentia de a ne ajuta sa fim crestini cat mai placuti lui Dumnezeu si cat mai asemanatori lui Isus Cristos. Eu nu sunt impotriva sarbatoririi Domnului Isus, cred ca El ar trebui sarbatorit mult mai des decat o data pe an, de fapt El insusi ne-a invatat sa ne aducem aminte de moartea Sa prin sacramentul Cinei Domnului mult mai des. De asemenea, de fiecare data cand participam la un botez vedem o predica grafica/viziuala despre moartea si invierea Domnului. Ce vreau eu sa intreb in introducerea acestui articol este daca ar trebui sa sarbatorim ziua de nastere a lui Isus pe data de 25 Decembrie. De aceea m-am hotarat sa dezvolt schita predicii pe care am tinut-o in biserica noastra acum 2 saptamani si sa incerc sa raspund atat cat am eu lumina din Cuvantul lui Dumnezeu la aceasta intrebare. Nu am pretentia ca sunt infailibil si pazitorul adevarului absolut, dar asta este ceea ce eu am inteles si doresc sa supun si judecatii dumneavoastra acest subiect.

 

Principiul regulativ: (Deut 12:8-14; 28-32; Mat 15:1-9; Jer 10:1-3;Ex 23-2) Ce este principiul regulativ? Eu cred ca orice discutie despre acest subiect ar trebui sa porneasca cu intrebarea: Care este inchinarea acceptabila inaintea lui Dumnezeu? Si am ales cateva verste care sa ne ajute sa raspundem la aceasta intrebare. Nu am sa le pun aici pe toate dar va rog sa le cititi pe toate cele din paranteza pentru a intelege complet acest punct. Voi cita doar cateva verste si voi da cateva trimiteri catre unele articole care sa va explice mult mai bine decat pot eu acest principiu reformat de inchinare.

‘ci să-ţi aduci arderile de tot în locul pe care-l va alege Domnul în una din seminţiile tale, şi acolo să faci tot ce-ţi poruncesc eu.’ Deut 12:14

,Norodul acesta se apropie de Mine cu gura şi mă cinsteşte cu buzele, dar inima lui este departe de Mine. Degeaba Mă cinstesc ei, învăţând ca învăţături nişte porunci omeneşti.” Matei 15:8,9

,Aşa vorbeşte Domnul: ,Nu vă luaţi după felul de vieţuire al neamurilor, şi nu vă temeţi de semnele cerului, pentru că neamurile se tem de ele. Căci obiceiurile popoarelor sunt deşarte.” Ier 10:2,3

„Să nu te iei după mulţime ca să faci rău.” Exod 23:2

„vezi să nu te laşi prins în cursă, călcând pe urmele lor, după ce vor fi nimicite dinaintea ta. Fereşte-te să nu cercetezi despre dumnezeii lor şi să zici: „Cum slujeau neamurile acestea dumnezeilor lor? Şi eu vreau să fac la fel.” Tu să nu faci aşa faţă de Domnul, Dumnezeul tău; căci ele slujeau dumnezeilor lor, făcând toate urâciunile pe care le urăşte Domnul, şi ele chiar îşi ardeau în foc fiii şi fiicele lor în cinstea dumnezeilor lor.  Voi să păziţi şi să împliniţi toate lucrurile pe care vi le poruncesc eu; să n-adăugaţi nimic la ele, şi să nu scoateţi nimic din ele.”  Deut 23:30-32

Cred ca este clar din aceste versete ca noi nu ar trebui sa adaugam si nici sa scoatem elemente din inchinarea adusa lui Dumnezeu. Principiul regulativ spune in esenta ca noi nu facem decat ce ne-a poruncit Dumnezeu. Deci inchinarea acceptabila inaintea lui Dumnezeu este cea pe care El insusi a cerut-o si intreg sistemul de inchinare din Vechiul Testament cu toata complexitatea lui si cu toate legile detaliate ne spune exact acest lucru, si anume ca Dumnezeu nu apreciaza creativitatea in acest domeniu. Cateva materiale ajutatoare pe aceasta tema sunt aici si sunt o serie de predici tinute de fratele Mircea Aioanei si aici si aici cateva articole reformate in engleza, dintre care cel de-al doilea trateaza exact felul in care se aplica acest principiu Craciunului.

Atitudinea lui Dumnezeu faţă de sărbători străine: Is 1:10-15

„Ce-Mi trebuie Mie mulţimea jertfelor voastre, zice Domnul. Sunt sătul de arderile de tot ale berbecilor, şi de grăsimea viţeilor; nu-Mi place sângele taurilor, oilor şi ţapilor. Când veniţi să vă înfăţişaţi înaintea Mea, cine vă cere astfel de lucruri, ca să-Mi spurcaţi curţile? Nu mai aduceţi daruri de mâncare nefolositoare, căci Mi-e scârbă de tămâie! Nu vreau luni noi, Sabate şi adunări de sărbătoare, nu pot să văd nelegiuirea unită cu sărbătoarea! Urăsc lunile voastre cele noi şi praznicele voastre; Mi-au ajuns o povară, nu le mai pot suferi. Când vă întindeţi mâinile, Îmi întorc ochii de la voi; şi oricât de mult v-aţi ruga, n-ascult: căci mâinile vă sunt pline de sânge!”

Cateva lucuri interesante gasim in acest pasaj. In primul rand aici Dumnezeu vorbeste cu poporul Sau, cu cei care aveau singura religie adevarata revelata de Dumnezeu, dar care o pervertisera prin atitudinea lor, prin amestecarea cu paganisme si prin traiul lor zilnic. Cateva cuvinte interesante care descriu sentimentele pe care le incerca Dumnezeu in timp ce i se cerea binecuvatarea peste aceste sarbatori: Sunt satul… Nu-Mi place… Imi spurcati curtile… Mi-e scarba… Nu pot sa vad nelegiurea unita cu sarbatoarea… Urasc… Mi-au ajuns o povara… Nu le mai pot suferi… Imi intorc ochii de la voi…

Un alt lucru interesant legat de punctul precendent este intrebarea: Cine va cere astfel de lucruri? Adica noi ar trebui sa facem ce ni se cere, nu ce credem noi ca este bine. Se pare ca nu conta ca acesti oameni aduceau jerfe, ca se rugau mult, ca intindeau mainile catre Dumnezeu si ca ardeau tamaie in Numele Lui, era degeaba, ba chiar aduceau judecata asupra lor si Il faceau pe Dumnezeu extrem de manios. Aceeasi intrebare o pune si Domnul Isus in Luca 6:46 „De ce-Mi ziceti Doamne, Doamne si nu faceti ce spun Eu?

De ce noi nu sărbătorim Crăciunul?

Argumentul teologic: (Gal 4:10-11; Col 2:16-23, Rom 14:1-12, Tit 2:1-12)

„Voi păziţi zile, luni, vremuri şi ani. Mă tem să nu mă fi ostenit degeaba pentru voi.” Gal 4:10,11

„Nimeni dar să nu vă judece cu privire la mâncare sau băutură, sau cu privire la o zi de sărbătoare, cu privire la o lună nouă, sau cu privire la o zi de Sabat,… Nimeni să nu vă răpească premiul alergării, făcându-şi voia lui însuşi printr-o smerenie şi închinare la îngeri, amestecându-se în lucruri pe care nu le-a văzut, umflat de o mândrie deşartă, prin gândurile firii lui pământeşti,… Toate aceste lucruri, care pier odată cu întrebuinţarea lor, şi sunt întemeiate pe porunci şi învăţături omeneşti, au, în adevăr, o înfăţişare de înţelepciune, într-o închinare voită, o smerenie şi asprime faţă de trup, dar nu sunt de nici un preţ împotriva gâdilării firii pământeşti.” Col 2:16-23

„Unul socoteşte o zi mai presus decât alta; pentru altul, toate zilele sunt la fel. Fiecare să fie deplin încredinţat în mintea lui. Cine face deosebire între zile, pentru Domnul o face. Cine nu face deosebire între zile, pentru Domnul n-o face. Cine mănâncă, pentru Domnul mănâncă; pentru că aduce mulţumiri lui Dumnezeu. Cine nu mănâncă, pentru Domnul nu mănâncă; şi aduce şi el mulţumiri lui Dumnezeu. Căci Hristos pentru aceasta a murit şi a înviat ca să aibă stăpânire şi peste cei morţi şi peste cei vii. Aşa că fiecare din noi are să dea socoteală despre sine însuşi lui Dumnezeu.” Rom 14

Catvea observatii: Este legitim din acest punct de vedere sa nu sarbatoresti Craciunul. Vedem ca unul considera ca nu trebuie sarbatorit si asta ar trebui sa fie acceptat de ceilalti. Eu am fost numit martor al lui Iehova si altele pe acest subiect. O alta observatie este ca fiecare va fi judecat pentru ce face. O alta este ca prin diferite traditii omenesti ne poate fi furat premiul alergarii. Cateva intrebari la care merita de asemenea sa meditam sunt urmatoarele: Oare cum se aplica aceste pasaje in legatura cu sarbatorile pagane? Daca unul condidera ca e ok sa mearga la sarbatoarea zeului Tamuz (Ezek 8:14), sa nu-l judecam? Daca corintenii vroiau sa bea si paharul Domnului si cel al dracilor si sa fie in partasie cu ei, este asta ok, pt ca nu ai tu dreptul sa judeci pe nimeni? Oare asta este aplicatia si interpretarea corecta a acestor pasaje? Sau se refera ele strict la sarbatori evreiesti, si care erau inca practicate de crestinii iudei. Mustrarea galatenilor nu se leaga ea de intoarcerea la Lege?  Oare nu ne explica pasajul din Tit 2:10- 12 („Căci harul lui Dumnezeu, care aduce mântuire pentru toţi oamenii, a fost arătat, şi ne învaţă s-o rupem cu păgânătatea şi cu poftele lumeşti, şi să trăim în veacul de acum cu cumpătare, dreptate şi evlavie, aşteptând fericita noastră nădejde şi arătarea slavei marelui nostru Dumnezeu şi Mântuitor Isus Hristos.”) care ar trebui sa fie relatia noastra cu paganismul?

– Argumentul sociologic (Cum se comportă societatea de Crăciun? – alcool, îmbuibare, chefuri, egoism, violenţă, violuri, senzualitate, craciuniţe, divertisment, etc). Aici nu voi detalia deoarece fiecare crestin sincer este intristat de felul in care se comporta societatea in general in aceasta perioada si de multe ori si crestinii evanghelici se implica in tot felul de activitati care nu I-ar da Glorie Domnului.

– Argumentul istoric ( Origen, unul din cei mai invatati crestini din primele secole ale crestinismului a facut o lista cu sarbatorile tinute de crestini in vremea lui si, spre surprinderea multora, Craciunul nu era pe acea lista. De fapt, este un fapt cunoscut istoric ca crestinii nu sarbatoreau zilele de nastere ci cele ale mortii unei persoane. Constantin a fost primul Imparat crestin al Imperiului Roman si dupa ce el a devenit crestin, intreg Imperiul a fost crestinizat. Istoricii spun ca Constantin a bagat in pat crestinismul si paganismul si a iesit Biserica Catolica. De aici avem primul Crăciun care inlocuia Saturnaliile, sarbatoarea zeului Saturn la Romani, care este foarte asemanatoare cu feul in care astazi se sarbatoreste Craciunul. Intre cei sarbatoriti cu sute de ani inaintea nasterii Domnului Isus pe data de 25 Decembrie se numara Zeul Soare Mitra, Tamuz, Krishna, Adonis, Horus, Osiris, Nimrod si multi alti zei pagani. Toate aceste sarbatori aveau elemente comune, de fapt fiind imprumutate din Babilon. Constantin nu a facut altceva decat sa imbrace in straie crestine sarbatorile pagane preferate ale romanilor, dupa ce acestia au inceput sa se rascoale pentru ca Saturnaliile era sarbatoarea lor preferata si nu vroiau sa fie interzisa. Pentru mai multe detalii si informatii mult mai exacte uitati-va aici un video facut de History Channel.Un alt aspect interesant este cat de multi oameni s-au opus serbarii acestei sarbatori printre care voi numi doar cativa: puritanii, Calvin, Spurgeon, Tozer, Pink, etc).

– Argumentul psihologic Care va fi efectul asupra psihicului celor implicati in aceasta sarbatoare? Ganditi-va la efectul minciunii asupra copiilor, cand parintele le spune ca exista un om invizibil care ii aduce cadouri si apoi la un moment dat ii spune ca l-a mintit. Mai poate avea copilul incredere in tatal lui cand acesta ii va spune ca exista un Dumnezeu invizibil care va judeca viii si mortii? Ganditi-va la promovarea egoismului prin cadourile pe care le dam in functie de cat am primit de la ceilalti si de datoriile pe care oamenii le fac in aceasta perioada a anului, cumparand cu bani pe care nu ii au lucruri de care nu au nevoie ca sa impresioneze oameni pe care nici macar nu ii plac.  Apoi meditati la misticismul implicat prin „spiritul craciunului trecut”, Spiridusi, si altele. Apoi ce spuneti despre amestecarea adevărului biblic cu povesti inchipuite care duc inevitabil la mitologizarea Scripturii si la devalorizarea ei.

– Păgânismul implicat Bradul, buşteanul, colindele din casa in casa, cadourile, spiriduşii, Moşul, data de 25 Decembrie, sunt toate elemente straine de Biblie si care au fost pastrate din serbarea zeilor pagani. Am spus deja ca in primele 3 secole nu se sărbătorea nasterea, ci moartea unei persoane, si multi spun ca si aceste serbari sunt tot de origine pagana. Acum ganditi-va la fenomenul Zeitgeist si la efectul lui asupra lumii necredincioase. Stiati ca intreg argumentul filmului se bazeaza pe faptul ca Isus nu s-a nascut pe 25 Dec.? Aici puteti sa vedeti cum argumenteaza necredinciosii impotriva credintei in Domnul Isus folosindu-se de aceasta slabiciune a bisericii, (desi amesteca mult neadevar cu adevarul pentru a sustine acest argument).

Care este atitudinea noastră faţa de cei ce nu sunt de acord cu noi? Noi suntem datori să-i iubim, deoarece cel mai bun apologet este dragostea; trebuie să fim exemple pentru ei prin felul nostru de a ne purta in aceste zile cu cumpatare si smerenie, să nu-i judecăm şi să nu-i dispreţuim pentru ca nu sunt de acord cu noi, să avem răbdare cu ei si sa le acceptam decizia pe care o iau cu privire la acest subiect si sa avem asteptari realiste, deoarece nu cred ca multi se vor schimba in urma unei singure discutii, ci la cei mai multi va dura mai multi ani, daca vreodata se vor schimba in acest domeniu. De asemenea trebuie sa nu uitam ca acesta nu este un domeniu atat de atasat de evanghelie si este unul secundar si nu trebuie sa il tratam ca si cand mantuirea omului ar depinde de acest subiect. Trebuie de asemenea sa recunoastem ca in istorie au fost si inca sunt multi oamenic are Il iubesc mult pe Dumnezeu si nu sunt de acord cu pozitia noastra, cum ar fi John Piper. De aceea nu putem sa spunem ca toti cei care decid sa sarbatoreasca Craciunul sunt ignoranti.

Ce putem face de Crăciun? Cum îl putem folosi? Daca am trai intr-o tara musulmana unde se sarbatoreste Ramadanul, am putea folosi acea sarbatoare ca o unealta pentru a largi Imparatia lui Dumnezeu!? Raspunsul este un Da clar!

Evanghelizare pe strada si intre prieteni si familie, deoarece oamenii sunt mai deschisi in aceasta perioada; discuţii în familie despre miracolul intruparii, invazia paganismului in crestinism, inchinarea adevarata ceruta de Dumnezeu,etc. Părtăşie reală şi sfânta cu ceilalti crestini deoarece putem profita de aceste zile libere si sa le folosim intr-un mod placut lui Dumnezeu, studii biblice atat personale, cum nu am avea timp in alte zile ale anului, cat si impreuna cu alti crestini; rugăciune pentru cei care nu Il cunosc pe Domnul Isus si care cred ca Ii aduc slava sarbatorind craciunul, desi nu asculta de El si nu-L iubesc, rugaciuni pt toti cei cu care am reusit sa vorbim despre evanghelie. De asemenea deoarece oamenii cheltuiesc foarte multi bani pe mancare, care de obicei se strica pentru ca nu are cine sa manace atat de mult, este o oportunitate foarte buna sa ne concentram mai mult pe altii, nu pe noi si astfel sa facem milostenie. Nu uitati ca Domnul Isus insusi ne-a spus: Fiul omului n-a venit să I se slujească, ci El să slujească şi să-Şi dea viaţa ca răscumpărare pentru mulţi.” Si noi deci sa-I urmam exemplul.

Care este mesajul naşterii Domnului? Daca este sa ne folosim de acest eveniment pentru a vesti evanghelia, acestea sunt cateva pasaje care ne vor ajuta sa facem asta: Matei 1:21;Luca 1:28-33;46-55; 2:10-14;

Temele centrale

A)Dumnezeu creatorul milos (El a creat omul cu scopul de a-L glorifica si de a se bucura de El pentru totdeauna)

B)Păcatul – moartea meritată (omul nu a implinit acest scop si s-a razvratit impotriva lui Dumnezeu si drept consecinta se afla sub mania lui Dumnezeu mergand spre Iad)

C)Mântuitorul/ Salvatorul – iartă păcatele (deoarece Dumnezeu doreste sa ne salveze a trimis pe Fiul Sau ca sa moara in locul nostru si astfel pedeapsa pentru pacat sa fie data altuia, si El sa fie drept si sa poata considera drept pe cel pacatos).

D)Responsabilitatea ta – pocăinţa ( Vestea aceasta este buna doar pentru cei care cred in Jerfa si Invierea Domnului Isus. Pastorii, Magi si Ingerii s-au bucurat, dar Irod si tot Ierusalimul impreuna cu el s-au tulburat si asta a dus la moartea multor copii. Nasterea Domnului este o veste buna sau rea in functie de cum reactionezi tu la ea. Deci ce vei face tu in privinta pacatului tau? Te vei increde in tine, religia si performantele tale „spirituale” sau te vei incredere in jerfa completa si satisfacatoare a Domnului Isus?)

Concluzia: Deci aceasta este vestea cea buna pentru întregul popor: Luca 2:10-11 Dar îngerul le-a zis: „Nu vă temeţi: căci vă aduc o veste bună, care va fi o mare bucurie pentru tot norodul: astăzi în cetatea lui David, vi s-a născut un Mântuitor, care este Hristos, Domnul.

 

P.S. Daca cumva vreti sa ascultati si alte materiale mai pertinente pe acest subiect va recomand doua astfel de materiale:

 

Cu respect si smerenie, Madalin

Published in: on Decembrie 25, 2010 at 10:42 pm  Comments (9)  

The URI to TrackBack this entry is: https://calvinisti.wordpress.com/2010/12/25/cristos-si-craciunul-cum-poti-aduce-inapoi-in-craciun-ceva-ce-nu-a-fost-niciodata-acolo/trackback/

RSS feed for comments on this post.

9 comentariiLasă un comentariu

  1. Sint de acord ca Craciunul are origini pagine. Multe lucruri din lumea asta au origini pagine si totusi le facem. Purtarea verighetei, de exemplu, are origine pagina.

    Apoi numele zilelor saptaminii si lunile anului invoca zei pagini. Conform Exodul 23:13, numele altor zei sa nu se auda iesind din gura noastra! Cum putem mentiona lunile anului atunci?

    Daca Craciunul se sarbatoreste fara ca Isus sa fie prezent este o atitudine gresita. De fapt, orice facem fara ca sa tinem cont de Dumnezeu este gresit. Dar daca prin orice facem aducem slava lui Dumnezeu, acel lucru nu poate fi gresit.

    Haloweenul este o sarbatoare pagina. Daca crestinii o preiau si o sarbatoresc dind slava lui Dumnezeu, acest lucru este bun.

    Fiecare zi este data de Dumnezeu. Doar pentru ca paginii nu vor sa I se inchine Lui, nu inseamna ca crestinii nu au voie sa-I aduca slava si cinste in orice moment, fie chiar si in 25 Decembrie.

    • Buna Cristina, ma bucur mult ca ai intrat pe blogul meu. Si eu ma bucur de blogul tau si am primit mult ajutor prin el.
      Intrebarea mea este daca ai inteles si daca esti de acord cu principiul regulativ. Cred ca de acolo trebuie inceputa discutia. A poruncit Dumnezeu sa serbam aceste sarbatori? Si una este ca eu ma inchin in fiecare zi a anului lui Dumnezeu si alta e sa numesc o zi speciala si sa-i dau un inteles spiritual sa o leg de o invatatura Biblica si sa consider ca Dumnezeu este multumit daca eu o sarbatoresc si nemultumit daca nu o sarbatoresc. Dar dupa cum am spus, eu nu vreau sa-i judec pe cei ce il sarbatoresc desi nu sunt de acord ci pur si simplu sa le prezint ce cred eu ca invata Scriptura si apoi fiecare este liber sa aleaga ce crede si ce practica si fiecare va primi de la Domnul aprobarea sau dezaprobarea pt ce a ales.

      Cu mult drag si respect, Madalin

      • Exista vreo sarbatoare poruncita de Dumnezeu? Putem lua insa exemplu de la evreii din Vechiul Testament. Au fost puse deoparte anumite zile in care ei trebuiau sa-si aduca aminte de ceea ce Dumnezeu a facut pentru ei. Asa cum ai amintit versetul din Matei, nu cred ca Dumnezeu este impotriva sarbatorilor, atita timp cit El este sarbatorit din inima si nu numai din buze.

        Nu cred ca Dumnezeu este nemultumit daca nu sarbatorim Craciunul sau Pastele. Dar cred ca se uita cu placere atunci cind copiii Lui gasesc momente in care El este slavit din toata inima.

        Paginii nu pot monopoliza o anumita zi, si doar pentru ca ei sarbatoresc o sarbatoare pagina pe 25 Decembrie asta nu inseamna ca crestinii sa se ascunda intr-un colt intunecat. Dimpotriva, numele Lui trebuie strigat de pe inaltimile muntilor si absolut totul trebuie sa fie transformat intr-o sarbatoare pentru El.

        Har si pace.

    • Haloweenul?!?! Sarbatoarea mortilor, sa o preiei si sa o sarbatoresti dand slava lui Dumnezeu? No zimi tu cum vine asta?

  2. Pace Madalin.
    In biserica unde merg s-a pus intrebarea asta. Este un predicator care este impotriva la Craciun, pentru lucrul asta cu paganatatea, cred. Si impotriva la colinda, si la mersul din casa in casa.
    Si a trebuit sa imi fac o pozitie clara despre Craciun, chiar daca si inainte m-am mai gandit.
    Si am ajuns la concluzia ca Dumnezeu, mie, nu imi cere sa nu sarbatoresc Craciunul. Si da, prefer sa il numesc Nasterea Domnului. Nu ies la bar, nici cu prietenii din lume, de fapt… nu fac nimic deosebit sa nu fac si in alte ocazii ale anului. Dar vad pericolul in unii care dogmatizeaza ca „pe 25 s-a nascut Isus!!” si il vad ca un pericol. Nu s-a nascut pe 25. Sigur.
    Si trebuie sa imi aduc aminte de asta intotdeauna, si nu sunt impotriva Craciunului numai pentru ca constiinta mea imi zice ca acelasi lucru e sa fie sarbatorit pe 25-12 ca pe 15-03 sau oricare alta. S-a zis atunci, atunci e, da fara nici o sansa de a fi o zi mai speciala in spiritualitate.
    Despre colinda, putem sa o eliminam si nici un lucru rau nu am fi facut. Sunt ocazii in care e bine… atunci cand mergem la oameni nemantuiti. Mergand din casa in casa cu niste tineri fara autostapanire (nu este cazul nostru) este total gresit, si nu stiu de ce, dar am impresia ca se intampla de prea multe ori.

    Apropo, am pus post-ul tau pe pomverde.com, aici iti las linku:
    http://www.pomverde.com/forum/Sfaturi-amp-Incurajari/Tineri-Crestini/Este-pacat-sa-sarbatoresti-Craciunul-50896-4.html

  3. […] Click aici Share this:TwitterFacebookLike this:LikeBe the first to like this post. […]

  4. Bilă,

    Am trecut şi eu pe strada asta cu lepădarea de Crăciun şi toate cele, încât ajunsesem să îmi fie scârbă să intru în „biserică” (clădire), fiindcă împodobiseră bradul (simbolul falic păgân), şi astfel consideram că fraţii şi surorile mele se lepădaseră de puritatea şi sfinţenia de ordin superior impusă de Dumnezeu (sau mai degrabă de spiritul religios din mine/noi). Eram dezamăgit de ei şi simţeam neputiinţa de a mă detaşa complet de astfel de practici pătrunse până în ADN-ul bisericii.

    Aşadar am practicat principiul regulativ de care zici tu fără să ştiu că îl cheamă aşa sau mai exact „praxis-oriented regulative principle” care dictează trăirea creştinului pe baza unei rigori incisive deduse din versete (uneori scoase din cotext–acest lucru poate nu-l fac marii teologi, ci credincioşii destul de fanatici de rând, printre care am fost şi eu). Exponenţi ai acestui model ştiu că sunt Caron, Piper, etc.

    Toate astea erau prin 2003,.

    Azi în schimb prefer modelul regulativ teologic axat pe abordarea tipologiei biblice (hermeneutică tipologică), care lasă loc la interpretarea Scripturii în şi pentru contextul actual (mai degrabă decât copy-paste de pasaje antice care să vorească nefiltrat în ziua de azi), şi mă ajută să pot trăi în lumea asta, nefiind al lumii, dar nici rupându-mă de ea cocoţat în vârf de … brad🙂 ca nu cumva să mă mânjesc cu păgânismele practicate la tot pasul.

    Dacă lumea în timp a pus peste noi toţi şabloane nediscriminante, nu cred că răspunsul (reacţionar de altfel), este să punem şi noi un antişablon tot aşa, nediscriminant şi necontextualizat. Lucurile cred că sunt mult mai nuanţate şi ţinute în tensiune creativă de la caz la caz.

    Cazacu

    • Salut Cristi, ma bucur ca ai raspuns la articolul meu, si as vrea sa povestim mai mult, dar nu prin comentarii pe blog. Am de gand sa vorbim daca se poate mai mult,poate chiar fata in fata daca se poate. M-am gandit mult la ultima noastra discutie si acum fac un studiu aprofundat pe tema Inerantei Scripturii in special din punctul de vedere a ceea ce s-a intamplat la Fuller sub conducerea lui Daniel Fuller. Dar ai sa vezi articolul ala si o sa povestim atunci. Vi cumva la Neil Cole la Cluj? Poate ne vedem si mai povestim.

      Cum mai e Bella si baietelul? Sper ca toate bune. Domnul cu voi!

  5. http://hardeladumnezeu.wordpress.com/2012/12/19/parasind-craciunul/

    Pe blogul acesta sub categoria:sarbatori,se mai gasesc articole despre sarbatori.Multa pace si har.


Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: